My 4th Pregnancy Journey: Week 27 - It's All About Nutrition!

Assalamualaikum..

Sedar tak sedar, dah nak masuk bulan ke 7 perjalanan mengandung anak ke 4 ni! Alhamdulillah.. Syukur sangat-sangat. Allah kurniakan kesihatan yang berpanjangan kepada saya dan baby.

 Source from BabyCentre.Com

Ramai juga di kalangan anda, para pembaca Mamacilik.com yang dah contact saya, bertanyakan bermacam hal dan masalah tentang nutrisi, peringkat kehamilan, penjagaan waktu bersalin, tentang penyusuan baby, dan sebagainya. Ada juga yang tanya, macam mana saya jaga pemakanan saya sewaktu pregnant ni. 

Bagi sesiapa yang memang kenal saya dan ikuti FB saya (FB: Affni Shahida), mereka akan tahu betapa busy nya rutin saya sehari- hari. Busy sampai kadang-kadang terpaksa makan fastfood! Hmm.. Memang kurang berkhasiat la kan. Dan lagi.. Betapa saya memerlukan tenaga yang berpanjangan!

Jadi, hari ni saya nak share dengan para pembaca semua beberapa tips pengambilan sewaktu kita pregnant. Actually, lebih kepada apa yang saya amalkan setiap hari.

BREAKFAST / SARAPAN

Setiap hari saya akan ambik heavy breakfast. Contohnya nasi lemak, mihun goreng, nasi goreng dan sebagainya. Biasanya saya akan breakfast dalam pukul 8.30 pagi. 

http://www.mamacilik.com/2014/03/kenali-protein-soya-yang-anda-minum-esp.html

Dalam pukul 10.30 atau 11.00 pagi saya akan minum ESP. So, kuranglah cravings atau teringin makanan-makanan kurang berkhasiat. ESP ni boleh boost energy dan buat kita kenyang lebih lama sementara nak tunggu lunch. Maklumlahkan, time pregnant ni lah asyik nak makan aje kerjanya. Hehe.. Macam-macam teringin.

LUNCH / MAKAN TENGAHARI

Masuk waktu lunch pukul 1.00 tengahari kebiasaannya saya akan makan nasi campur. Haa.. Waktu ni, pemilihan jenis lauk penting tau. Pastikan kita makan makanan yang seimbang ok. Nasi, lauk berprotein (ayam, ikan, daging, seafood), dan sayur menjadi kemestian. Kalau boleh, banyakkan sayur yang berdaun hijau. Saya paling suka kalau dapat makan bayam tau. Sebab ini antara sayur yang sangat baik untuk ibu mengandung. Lagi-lagi kalau kita ni mengalami hemoglobin (HB) yang agak rendah

Bahaya hemoglobin (HB) rendah pada ibu mengandung

Cakap mengenai HB low ni, selain daripada sayur bayam, boleh juga perbanyakkan makan kerang-kerangan, dan juga hati ayam. Cumanya yang ni kena careful sikitlah sebab ia antara makanan yang tinggi kolesterol. Sebagai alternatif dan juga nak make sure pengambilan zat besi (iron) yang mencukupi, saya memang amalkan makan Vitalea (with iron). InsyaAllah.. HB reading akan cantikkk je

So far, doktor kata HB saya ok setakat ni. Tak macam masa saya belum makan Vitalea ni (throwback masa 2nd pregnancy). Alhamdulillah. ^_^

Fastfood??? Hah! Memang tak dinafikanlah. Ada jugak bila terpaksa. Mana yang sempat dan cepat ajer. Busy kan? So, cover up balik dengan vitamin-vitamin pelengkap nutrisi saya. InsyaAllah.. Cukup zat dan nutrisi. Yang penting, jangan selalu.

TEA TIME / MINUM PETANG

Waktu minum petang pula selalunya memang tak sempat la nak beria sangatkan. Waktu kerja. Busy pulak tu. Sama ada saya akan minum ESP atau Mealshakes (perisa vanila). Memang kenyang sampai ke waktu makan malam nanti.


And again.. Minuman-minuman ni lah yang bagi saya tenaga balik. InsyaAllah.. Dah petang kan? Ramai yang biasanya dah penat dan nak tunggu waktu balik rumah. Hehehe...

DINNER / MAKAN MALAM

Malam pula saya biasa makan nasi lagi. Hehe.. Semestinya dengan lauk-lauk yang berkhasiat. Kalau tak pun, saya join Yusri makan ayam panggang, ikan bakar, atau grill salmon dengan salad, and sayur-sayuran je. Itu kalau dah boring makan nasi la. Kita ikut selera orang yang tengah diet pulak. 

Antara meal yang saya sediakan untuk makan malam

Opss.. Diet bukan makna tak makan tau. Tapi kena pandai pilih makanan yang berkhasiat. Macam yang peserta-peserta program Now Everyone Can Kurus (NECK) lah kan. Diorang ni makan 5 kali sehari. WAJIB makan NASI!

Apa yang paling penting, sebagai mommy-to-be, ibu yang mengandung, nutrisi sewaktu mengandung ni adalah sangat penting. Waktu ni lah waktu di mana apa sahaja yang kita makan akan effect bayi di dalam kandungan kita ni. Semestinya kita nak yang terbaik untuk baby. Betul ke betul?

NUTRISI SEIMBANG DAN LENGKAP

Sebelum tidur, saya akan makan Ostematrix untuk kelengkapan kalsium. Ni juga bagi pastikan kalsium dalam badan saya sentiasa cukup untuk saya dan baby. Jangan la nanti bila dah sakit pinggang, cramp kaki, gigi goyang, baru nak menyesal. Huhu..

Saya suka dengan saiznya yang kecil dan senang ditelan

Alhamdulillah.. Pregnant kali ni memang tak ada masalah kaki cramp yang biasa dialami waktu pregnant yang sebelum-sebelum ni.

Haa.. Yang buat saya lagi suka dengan Ostematrix ni, alhamdulillah.. Saya memang tak ada masalah sembelit yang biasa melanda ibu-ibu yang mengandung ni. Memang langsung tak ada masalah ni tau. Heaven rasa! Hehe.. Tapi kenapa Ostematrix, bukan kalsium biasa? Apa jadi kalau kalsium tak diserap dengan baik? Ok, jemput baca kat SINI..

Oh ya, menjawab kepada persoalan ramai rakan-rakan pembaca Mamacilik.com.. Ya, saya memang tak ambil vitamin yang doktor bagi untuk ibu mengandung. Sejak mengandungkan Ammar, anak ke 3 saya dulu pun saya tak ambil vitamin dari hospital/doktor walaupun ianya FREE!

Kenapa??

Sebab saya dah ada SET VITAMIN LENGKAP sepanjang pregnant, bersalin, dan menyusu. Saya dah ada VITAMIN SEMULAJADI bukannya vitamin sintetik. Ianya lebih SELAMAT, dan BERKESAN. Memang saya rasa sendiri perbezaannya. Alhamdulillah.. 

Set untuk ibu mengandung kegemaran saya dan ramai ibu-ibu di luar sana. Juga dipersetujui oleh doktor pakar.

Semoga perkongsian hari ni bermanfaat kepada anda semua. Anda boleh SHARE perkongsian saya ni jika anda rasa ianya bermanfaat untuk anda. Jika bukan anda pun, mungkin untuk isteri, kakak, adik, atau sahabat dan kenalan anda.

Terima kasih kerana sudi membaca hingga ke akhirnya. ^_^

Anda ada sebarang kemusykilan?
Hubungi saya, AFFNI. 
Your certified Shaklee product consultant:-

FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!

Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment