Cegah Osteoporosis Dengan OSTEMATRIX Shaklee


OSTEOPOROSIS. Biasa dengar tak terms ni? Osteoporosis dalam erti kata lainnya penyakit yang berkaitan dengan tulang rapuh. Masyarakat sekeliling kita sekarang ni sangat jarang memperkatakan tentang cegah osteoporosis atau ambil berat tentang nak cegah daripada tulang kita jadi rapuh kan? Berapa ramai je daripada kita yang tahu kita boleh cegah osteoporosis dengan Ostematrix Shaklee?

Ia sebernarnya bergantung kepada sejauh mana kesedaran kita terhadap kesihatan tulang. Iyer lah kan.. Kehidupan sehari-hari yang aktif, kita assume kita ada tulang yang kuat.

Kita minum susu setiap hari, juga kita assume tulang kita kuat. Kita amalkan pengambilan susu, keju/cheese, brokoli, badam, sebagai usaha cegah osteoporosis daripada terjadi. Tapi, sejauh mana ianya cukup dan berkesan?

Pernah buat bone health check up?

Saya sendiri pernah share tentang rekod kesihatan tulang saya dalam pelbagai keadaan dan lifestyle. Jemput baca dan ambil iktibar.



Agak-agaknya, tahap mana kesihatan tulang kita dengan lifestyle dan pemakanan kita sekarang?

Jom kita tengok peringkat atau tahap kesihatan tulang.

PERINGKAT OSTEOPOROSIS (STAGE OF OSTEOPOROSIS)

Tahap Kesihatan Tulang.
Kuat atau rapuh?

4 tahap kesihatan tulang yang perlu kita tahu adalah:


NORMAL

Ketumpatan tulang yang normal adalah apabila bacaan T-score semasa ujian tulang dilakukan adalah di atas > -1. T-Score boleh diketahui apabila kita menjalani ujian ketumpatan tulang. Ada beberapa kaedah ujian antaranya adalah dengan ujian darah, atau yang lebih mudah adalah dengan menggunakan mesin OsteoPro.



Mesin ni terdapat di branch Shaklee. Kalau ada antara anda yang nak dapatkan ujian menggunakan mesin OsteoPro ni secara percuma, boleh terus contact saya ya. InshaAllah saya cuba aturkan dengan team Nutritionist Shaklee.

OSTEOPENIA

Osteopenia adalah di mana apabila bacaan T-score semasa ujian tulang dilakukan adalah di antara -1 dan -2.5.

Osteopenia ni adalah satu tahap di mana tulang kita dah mula rapuh, tapi tak sampai tahap osteoporosis lagi. Ada kes yang saya dapati, seorang wanita mengalami osteopenia walaupun beliau minum susu setiap hari.


Dah minum susu setiap hari pun boleh dapat Osteopenia juga?!

Scary kan?!!!

Kenapa ianya berlaku?

Pada pendapat saya, berkemungkinan bila kita ingat kita dah cukup minum susu 1-2 gelas sehari, kita dah penuhi keperluan kalsium harian. Sebenarnya kita silap!

1-2 gelas susu sehari secara puratanya hanya membekalkan sebanyak maximum 500mg kalsium sahaja. Walhal keperluan kalsium kita setiap hari adalah sebanyak 1000mg.

Sebab tu saya biasanya pesan, tak salah minum susu. Memang baik untuk kesihatan terutamanya kesihatan tulang, gigi. Tapi kita kena bijak lah. On top of minum susu 2 gelas sehari, tambah lagi dengan 2 biji Ostematrix untuk cukupkan keperluan kalsium harian tu. Tengok pula pada pemakanan & lifestyle kita. 


Suka minum coffee?

Selalu lakukan aktiviti lasak?

Semua tu memainkan peranan tau.

OSTEOPOROSIS

Apa perasaan agaknya kalau doktor atau nutritionist sahkan tulang kita dah sampai tahap osteoporosis? Tak seram ke?

Osteoporosis ni maknanya tulang kita rapuh. Bila-bila masa je semudah kita tersepak kaki meja, tersepak batu pun kaki kita boleh retak. Atau lebih parah lagi, patah! Jangan main-main ye. Banyak dah kes.

Tambah seram adalah, ramai yang tak perasan atau tak tahu yang dia alami osteoporosis sehinggalah dia alami retak atau patah tulang akibat jatuh atau kemalangan. Sebab apa?


OSTEOPOROSIS IS A SILENT DISEASE!

Walaupun kebanyakan kes yang kita dengar, wanita adalah yang paling ramai menghidapi Osteoporosis ni, tapi wahai kaum lelaki, jangan ambil ringan.




Tahukah anda, kajian mendapati 1 dari 3 WANITA dan 1 dari 5 LELAKI 50 TAHUN ke atas mengalami masalah tulang akibat OSTEOPOROSIS

Tengok ni...



Terbukti depan mata saya sendiri keputusan suami isteri yang jalani ujian ketumpatan tulang bersama saya baru-baru ni sangat memeranjatkan!

Boleh tengok juga interview dengan pasangan suami isteri ni..



Selama ni punya lah saya bagi kesedaran pada ramai wanita untuk jaga kesihatan tulang. Ini saya jumpa personally pasangan suami isteri dengan keputusan suaminya yang dalam diam menghidap osteoporosis! Fuh!

SEVERE OSTEOPOROSIS (OSTEOARTHRITIS)

Fuhh.. dengar pun dah seram. Nak taip word 'OSTEOARTHRITIS' ni pun seram. Selama ni ramai je orang sekeliling saya yang mengadu doktor sahkan ada Osteoarthritis, tak sangka pula ni kategori severe osteoporosis dah sebenarnya. Selain daripada tu Osteoarthritis juga dikategorikan sebagai salah satu penyakit auto-immune.

Ingat tak tadi saya ada sebut tentang Osteoporosis ni is a silent disease. Actually dia tak ada lah silent sangat. Cuma biasanya kita tak ambil serius terhadap tanda-tanda kekurangan kalsium pada badan kita.

Apa tanda-tandanya?

Simptom / tanda-tanda kekurangan kalsium


Ada tak di antara simptom dan tanda-tanda kekurangan kalsium ni yang anda hadapi?


Kalau ada, walaupun hanya 1, cepat-cepat cegah dengan penuhi keperluan kasium harian mengikut umur dan gaya hidup anda. Secara umumnya untuk orang yang sihat dan jalani hidup yang sihat, kita perlukan 1000mg kalsium sehari, setiap hari.

Bina dan kekalkan tulang yang kuat dengan 7 nutrisi pembina tulang ini:

KALSIUM - Membina tulang yang kuat

VITAMIN D - Meningkatkan penyerapan kalsium

MAGNESIUM - Penting dalam pembentukan tulang

ZINC, TEMBAGA, MANGAN, BORON - Meningkatkan ketumpatan tulang



Semua nutrisi pembina tulang kuat ni ada dalam Ostematrix Shaklee. Sebab tu bila orang tanya, apa nak buat kalau dah kena mana-mana kategori / tahap osteoporosis ni, saya akan cadangkan untuk ambik OSTEMATRIX SHAKLEE secara KONSISTEN.


NUTRISI LENGKAP UNTUK TULANG KUAT


1. KALSIUM
Kalsium adalah mineral yang paling banyak terdapat di dalam tulang kita. 
Tambah makanan berkalsium tinggi ke dalam menu anda seperti susu, makanan berdaun hijau, dan kacang soya. 4 
Ambil 1000 mg kalsium sehari melalui makanan atau suplemen untuk membantu mengekalkan tulang bagi kebanyakan orang dewasa. 
1500 mg kalsium diperlukan oleh wanita hamil, menyusu dan menopaus dan lelaki berusia lebih daripada 70 tahun.

2. VITAMIN D
Kekurangan Vitamin D menyebabkan kekurangan kepadatan tulang dan kualitinya, serta meningkatkan penuaan tulang. 6 
Lakukan pemeriksaan berkala dan ambil suplemen untuk mencapai tahap paras optimum anda.
Kebanyakan pengamal kesihatan mencadangkan sekitar 1000-2000 IU sehari sebagai satu permulaan yang baik.

3. MAGNESIUM
Ia merupakan satu mineral yang amat banyak dalam tulang dan pengambilan sekitar 400mg sehari merupakan satu keperluan untuk pembinaan tulang yang baik. 7

4. BORON
Ia adalah mineral surih yang ditemui di dalam tulang dan tisu-tisu lain di seluruh badan. 
Ia membantu mengelakkan kerapuhan tulang dengan menyokong proses metabolisme tulang yang baik dan penggunaan nutrien yang diperlukan untuk membina tulang yang lebih kuat. 8

5. MANGANESE, COPPER, ZINC
Mineral-mineral ini membantu dalam mengekalkan kepadatan tulang. 
Zink merupakan satu komponen daripada 200 enzim termasuk satu daripada yang terlibat di dalam proses mineral tulang. 9
Manganese bertindak sebagai faktor penguat bagi enzim dan zink yang diperlukan dalam proses ikatan silang kolagen tulang. 
Kekurangan salah satu daripada tiga serangkai ini telah dibuktikan boleh menggangu perkembangan tulang dan meningkatkan risiko menghidap Osteoporosis pada lewat usia. 10,11

KEISTIMEWAAN OSTEMATRIX SHAKLEE

KEISTIMEWAAN SHAKLEE - LENGKAP DENGAN MINERALS LAIN DALAM MEMBANTU PENYERAPAN KALSIUM KE DALAM TULANG

4 BIJI OSTEMATRIX SETIAP HARI MEMBEKALKAN:-

✅ 1000 MG KALSIUM
Bahan asas untuk membina tulang.

✅ 400 MG MAGNESIUM
Membantu menghantar Kalsium ke dalam tulang.

✅ 400 IU VITAMIN D3
Merangsang penyerapan Kalsium.

✅ BORON
Membantu metabolisme tulang. 

✅ MANGANESE, COPPER, ZINC

Mengaktifkan enzim yang membantu pembinaan kepadatan tulang.

TAHUKAH ANDA?

Bahaya ambil Kalsium jika ia tidak diserap dalam badan. 
Kalsium berlebihan yang tidak diserap boleh menyebabkan BATU KARANG!

Saya pernah share tentang

Tapi jangan risau. Cuba tengok ni pula...

KADAR PENYERAPAN KALSIUM DALAM DARAH BAGI MEREKA YANG MENGAMBIL OSTEMATRIX

UJIAN KLINIKAL TERHADAP PENYERAPAN KALSIUM DENGAN PENGAMBILAN OSTEMATRIX SHAKLEE
Kajian klinikal membuktikan bahawa, pengambilan hanya 2 caplet Ostematrix memberikan peningkatan paras kalsium darah yang tinggi, diukur dalam tempoh 12 jam.

Jadi, pilihlah Ostematrix Shaklee yang terbukti selamat dan berkesan. Paling penting, PENYERAPAN KALSIUM MAKSIMUM!


"Kalau tulang kita memang dah normal macam mana pula?"


Cegah osteoporosis dengan OSTEMATRIX SHAKLEE juga. Kenapa?



Ingat fakta ni. Bermula umur kita masuk 30-an, badan kita dah tak simpan / kumpul kalsium seperti mana dari zaman kita baby, kanak-kanak, dan remaja. Start je umur kita 30-an, kadar kalsium dalam badan akan mula menurun. Jadi kita perlukan kalsium tambahan untuk cukupkan keperluan kalsium harian.


Ramai TIDAK SEDAR yang mereka menghidapi OSTEOPOROSIS sehinggalah mereka mengalami KEMALANGAN dan PATAH TULANG.

Sebab itulah sangat penting kita mula menjaga kesihatan dan kekuatan tulang kita sejak muda lagi.


4 CARA KEKALKAN KESIHATAN TULANG


1. Tambahkan makanan kaya dengan Kalsium dalam diet harian, seperti cheese, susu, tofu, brokoli, kacang soya, buah tin dan ikan salmon.

2. Lakukan senaman menahan berat sekurang-kurangnya 20 minit sehari, terutama bagi wanita menapous. Ia membantu meningkatkan ketumpatan tulang kerana tulang akan menjadi lebih tumpat apabila diberikan tekanan. Contohnya angkat berat, berjalan kaki, berlari, menari, bermain tenis. 

3. Ambil suplemen Kalsium setiap hari mengikut keperluan anda.

  • Orang dewasa perlukan 1000-1200 mg Kalsium.
  • Wanita hamil, menyusu dan warga emas 65 tahun ke atas perlukan 1500 mg Kalsium

4. KALSIUM perlu diambil bersama VITAMIN D dan MAGNESIUM untuk membina tulang. Dapatkan dari cahaya matahari atau suplemen untuk membantu penyerapan Kalsium ke dalam tulang. 

Jom cegah osteoporosis dengan Ostematrix Shaklee & BINA KESIHATAN TULANG bermula sekarang!

Dapatkan

Sebotol Ostematrix (120 biji) dengan hanya RM61.25 sahaja!

murah sangat tau

atau

dapatkan harga lebih rendah

OSTEMATRIX
dengan penjimatan hebat!

Dapatkan juga

1 SESI UJIAN KEPADATAN TULANG SECARA PERCUMA!

Terus WhatsApp saya di 012-2207966. The best and FREE CONSULTATION untuk customer mamacilik.com 


Rujukan:

1. http://www.mayoclinic.com/health/osteoporosis/DS00128/DSECTION=risk-factors

2. http://www.arthritis.org/research/funded-research/research-update/ru-march-april-2008/rate-bone-loss-menopause/.

3. http://www.nof.org/articles/7

4. Volpe R, Sotis G, Gavita R, Urbinati S, Valle S, Modena MG. Healthy diet to prevent cardiovascular diseases and osteoporosis: the experience of the ‘ProSa’ project. High Blood Press Cardiovasc Prev. 2012 Jun 1;19(2):65-71. PMID: 22867092.

5. Holick MF. Optimal vitamin D status for the prevention and treatment of osteoporosis. Drugs Aging. 2007;24(12):1017-29. PMID: 18020534.

6. Busse B, Bale HA, Zimmermann EA, Panganiban B, et al.Vitamin d deficiency induces early signs of aging in human bone, increasing the risk of fracture. Sci Transl Med. 2013 Jul 10;5(193):193ra88.PMID: 23843449.

7. Rude RK, Singer FR, Gruber HE. Skeletal and hormonal effects of magnesium deficiency. J Am Coll Nutr. 2009 Apr;28(2):131-41. PMID: 19828898.

8. Zofková I, Nemcikova P, Matucha P. Trace elements and bone health. Clin Chem Lab Med. 2013 Aug;51(8):1555-61. PMID: 23509220.

9. Relea P, Revilla M, Ripoll E, Arribas I, Villa LF, Rico H. Zinc, biochemical markers of nutrition, and type I osteoporosis. Age Ageing. 1995;24(4):303–307.

10. Yee CD, Kubena KS, Walker M, Champney TH, Sampson HW. The relationship of nutritional copper to the development of postmenopausal osteoporosis in rats. Biol Trace Elem Res. 1995;48(1):1–11.

11. Brodowski J. Levels of ionized magnesium in women with various stages of postmenopausal osteoporosis progression evaluated on the basis of densitometric examinations. Przegl Lek. 2000;57(12):714–716.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~









Affni Shahida
Shaklee Certified Product Trainer
TWB Mobile Spa Trainer


Tak dapat nak bank in / transfer CASH?

Jangan risau.

WhatsApp ke 012-2207966

Atau klik 


Ingin dapatkan supplement semulajadi yang selamat, halal, terbukti berkesan?

Ingin jana pendapatan 4-5 angka setiap bulan dari rumah?

Hubungi untuk:-
KONSULTASI PERCUMA,
HARGA PRODUK TERBAIK DAN
PELUANG BISNES BERSAMA TEAM MOBILE SPA TWB & SHAKLEE!

CONTACT : CALL (012-2207966)
Click to WHATSAPP
FACEBOOK : Affni Shahida
INSTAGRAM : affni.shahida

Your Certified Shaklee Mini Nutritionist:-
FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 

&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!



Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment