Dos OMEGA-3 Untuk Kanak-Kanak Sihat & Pintar

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk pembaca mamacilik.com ^_^

Hari ni timbulnya persoalan tentang berapa sebenarnya dos Omega 3 yang sesuai untuk kanak-kanak?

Actually, sebelum ni pun saya memang bagi anak-anak saya 1 biji Omega Guard setiap hari sejak mereka berumur 2 tahun. Tapi bila saya fikir semula, saya mula tertanya-tanya berapa sebenarnya dos omega-3 yang sesuai untuk kanak-kanak ni yer? Cukup ke sebiji sehari yang saya berikan selama ni?


Selepas saya study dan baca dari sumber-sumber yang sahih dan boleh dipercayai seperti BabyCentre.com, mayoclinic.org, dan beberapa lagi bahan bacaan dari pelbagai latarbelakang, saya nak share dengan anda dosage omega 3 yang sesuai untuk kanak-kanak mengikut peringkat umur.

OMEGA-3: BERAPA DOS YANG DIPERLUKAN OLEH KANAK-KANAK?


Kanak-kanak 1-3 Tahun 

700mg Omega-3 setiap hari

Kanak-kanak 4-8 Tahun

900mg Omega-3 setiap hari 

(*Sumber dari BabyCentre.com)

Dos ini adalah sesuai untuk kanak-kanak dengan tahap kesihatan yang normal. Ianya berbeza pula jika kanak-kanak tersebut mengalami masalah-masalah kesihatan lain seperti asthma, eczema, autism, ADHD, masalah pembelajaran, dan sebagainya.

Boleh Ke Saya Beri Anak-anak Omega-3 Daripada Sumber Makanan?



Boleh. Omega-3 boleh juga diambil daripada sumber makanan seperti tuna, mackarel, salmon. Tapi, dalam masyarakat kita di Malaysia ni, sumber-sumber makanan yang tinggi Omega-3 ni agak sukar didapati disamping kosnya yang agak tinggi.

Lagi pula, ikan-ikan yang tinggi kandungan Omega-3 ni tinggi juga dengan kandungan merkurinya!


Ini juga sebabnya Omega Guard menjadi pilihan utama ibu-ibu di Malaysia. Omega Guard telah menjalani proses penyulingan molekul berperingkat (Triple Molecular Distillation). Ia menapis logam berat dan pencemaran lain, mencegah oksidasi & trans lemak seterusnya mempunyai bau dan rasa ikan yang minima.

Always SAFE, Always WORKS, Always GREEN!

Berapa Kandungan Omega-3 dalam Omega Guard Shaklee?


Omega Guard Shaklee mengandungi 333mg Omega-3, 182mg EPA, 120mg DHA dalam setiap capsule.


So untuk anak-anak mamacilik, 2-3 biji sehari untuk kakak Arissa dan Alina, 1-2 biji untuk Ammar insyaAllah dapat membantu mereka kekal sihat dan cerdas. Ingat yer, dos adalah berbeza mengikut tahap kesihatan kanak-kanak.
 

Kalau anda rasa anak-anak anda perlukan Omega Guard, pastikan anda dapat konsultasi dan cara makan yang betul yer. Boleh juga hubungi Mamacilik melalui WhatsApp di 012-2207966. Semestinya special attention untuk customers mamacilik.com. ^_^

Affni Shahida
Certified Mini Nutritionist

TERCARI-CARI VITAMIN YANG SESUAI UNTUK KESIHATAN ANAK-ANAK?

MENCARI SUPPLEMENT UNTUK KESIHATAN DIRI & KELUARGA TERSAYANG?
Ingin mencuba alternatif semulajadi untuk kesihatan berpanjangan?

FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!

Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

5 comments :

  1. Nak tanya. Kalau mcm tu umur ank yg dlm 10 thn dan 12 thn brp biji ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. EKin bagi makan Omega 3 brand apa? Better dapatkan consultation yang betul dari siapa ekin beli Omega tu ya sebab pelbagai faktor perlu diambil kira.

      Delete
  2. Untuk anak umur 1 tahun berapa biji
    Umur 5 tahun
    Umur 6 tahun

    ReplyDelete
  3. Saya baru nak amal shaklee ni,anak saya umur 10 berat 54kg nak ambil omega guard tu boleh ke tak?perlu berapa biji sehari?

    ReplyDelete