Osteoperosis - Risiko Bagi Wanita Muda!

Assalamualaikum. Semoga kita semua berada di dalam kesihatan yang baik, tulang yang kuat, dan kehidupan yang bahagia.

EH?? Kenapa tiba-tiba cakap pasal tulang yang kuat ni? ^_^

Hari ni saya nak kongsikan sesuatu. Ilmu yang mungkin bermanfaat kepada ramai orang di luar sana.


Ada tak di antara kita yang rasa kita dah minum susu banyak dah ni. Daripada kecik memang kita minum susu. Makanan semua cukup zat, kalsium, mineral, tapi kenapa badan asyik sakit-sakit je ye?
 
MINUM SUSU TAPI TULANG MASIH LEMAH

10 Pengalaman Penghidap Gastrik Sembuh - TESTIMONI Shaklee

GASTRIK seringkali menyerang tidak kira umur mahupun jantina.

Siapa yang pernah alami gastrik sahaja tahu betapa sakit dan tidak selesanya apabila gastrik menyerang. Ada seorang sahabat saya menghidap gastrik yang mana apabila gastrik menyerang, doktor akan beri injection kepadanya. Ubat jenis makan pun dah tak memberi kesan. Tahap teruk dah ni!

APA GASTRIK NI SEBENARNYA?

Gastrik ni dalam bahasa yang mudah nak faham adalah keradangan pada dinding perut.


PUNCA GASTRIK

Biasa kita dengar orang kata, "Jangan tak makan, nanti gastrik!"

Ada betulnya. Jika kita lihat dari aspek macam mana tubuh badan kita berfungsi, dalam perut kita terdapat kelenjar yang merembeskan jus  gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi mencernakan makanan.


Apabila tiada makanan untuk dicernakan, jus gastrik dan asid perut tidak dapat berfungsi dengan baik. Dalam erti kata lain, keasidan di dalam perut kita tidak seimbang. Sebab tu la perut kita sakit sampai ada yang tak boleh bangun!

APA JADI KALAU TAK DIRAWAT?

Gastrik yang tidak dirawat akan mengakibat keadaan kesihatan yang lebih buruk. Gastrik dikatakan antara penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut!

Isk.. Ngerinya!

Tapi walau macam mana pun, gastrik boleh dirawat. Jadi, jom rawat sebelum terlambat!

APA KATA BEKAS PENGHIDAP GASTRIK?

Ostematrix Analogy - Tulang Kita Ibarat Batu Bata

Baru-baru ni saya ada share di Facebook saya 'Affni Shahida' tentang analogy batu bata yang berkait rapat dengan kesihatan tulang kita. 

Jom saya explain sekali lagi tentang Ostematrix Analogy ni. 

Para pembaca setia blog mamacilik.com mesti pernah baca tentang Kalsium Penyebab Batu Karang yang saya kongsikan satu ketika dulu. Bagi siapa yang belum baca, jemput baca kenapa saya kata nak makan kalsium ni kena hati-hati.

Dalam kita memilih kalsium yang sesuai dalam diet pemakanan kita, tak kira samada dari sumber vitamin, makanan tambahan, susu juga, pastikan ianya disertai dengan vitamins dan minerals lain seperti vitamin D, magnesium dan boron. Elakkan makan kalsium semata-mata tanpa vitamins dan minerals ni yer.

KENAPA KENA ELAK MAKAN KALSIUM SEMATA-MATA?

1. Penyerapan Optimum - Kadar penyerapan kalsium adalah lebih optimum jika diambil bersama-sama vitamin D dan minerals seperti magnesium dan boron. 

Kalau kalsium yang kita makan tidak diserap dengan baik, apa jadi??

BATU KARANG!

2. Ostematrix Analogy - Kalsium semata-mata seumpama batu bata yang disusun tanpa dilekatkan. Loose. Manakala pengambilan kalsium dengan gabungan vitamin D, magnesium dan boron seperti di dalam Ostematrix seumpama batu bata yang dilekatkan dengan simen. 

Ia lebih KUAT, PADAT dan TUMPAT!


Macam tu jugaklah dengan bagaimana kalsium bertindak pada tulang-tulang kita.

So, check semula kalsium yang kita ambil selama ni menepati tak ciri-ciri yang saya sebutkan tadi? Ops.. Pastikan juga ia dari sumber semulajadi macam Ostematrix yer. Bukannya vitamin sintetik yang banyak di pasaran sekarang ni. ^_^

ADA SEBARANG PERSOALAN?

Hubungi saya, Pakar Nutrisi Anda (Certified):-

FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

Nutrisi Yang Baik Untuk Anak Yang Sihat Dan Pintar!

Anak-anak yang sihat, ceria, dan bijak memang menjadi idaman setiap ibu bapa kan?

Ya. SIHAT. Itu yang kita selalu doa untuk anak-anak. Bermula dengan kesihatan yang baik barulah datangnya ceria dan bijak tu. InsyaAllah.

Permata hati kami ^_^

Sihat tu macam mana?

Sekarang ni kita lihat dan dengar banyak isu, pendapat, dan forum tentang kesihatan. Lagi-lagi bila tercetusnya wabak Difteria yang telah lama menyepi dan kini kembali.  

WAJIB IKHTIAR UNTUK MENCEGAH