4 Manfaat Utama Asid Lemak Omega 3


Ramai yang pernah dengar Omega 3. Kita biasa dengar, "Sel-sel otak berhubung lah tu..", bila kita nampak anak-anak bijak dengan sesuatu perkara. Secara umumnya betul lah tu. Salah satu manfaatnya adalah menghubungkan sel-sel otak terutamanya bagi kanak-kanak yang sedang membesar. Hari ni saya nak share tentang 4 Manfaat Utama Asid Lemak Omega 3.

ASID LEMAK???

Terkejut dengan perkataan lemak kan? Ada orang alergik betul dengar perkataan lemak ni. Hehe.. Sebenarnya Omega 3 merupakan salah satu lemak baik yang sangat diperlukan oleh badan kita.

Antara pelbagai lemak yang ada, terdapat satu yang kita tak boleh kurangkan, iaitu asid lemak penting omega 3.

Tapi kenapa?

Badan kita tak mampu hasilkan sendiri asid lemak omega 3 ni walhal omega 3 ni sangat berguna dan diperlukan oleh badan. Dua komponen utama asid lemak omega 3 adalah EPA dan DHA, yang sangat penting bukan semata-mata untuk perkembangan otak tapi untuk kesihatan keseluruhannya.


Spektrum lengkap asid lemak perlu omega-3 dengan ketulenan tinggi adalah nutrien yang kita perlukan untuk badan yang kuat dan sihat.

4 Manfaat Utama Asid Lemak Omega 3


  1. Bayi yang cerdas dan sihat
  2. Peredaran darah yang sihat, penting untuk jantung
  3. Sendi yang sihat
  4. Minda yang sihat



Manfaat Omega 3 #1:

Bayi yang cerdas dan sihat

Bila kita bercerita tentang bayi/baby, ia terbahagi kepada 2 iaitu bayi yang masih di dalam kandungan dan bayi yang telah lahir dan sedang membesar.



Khasiat Omega 3 diperlukan oleh bayi sejak dari dalam kandungan lagi. Of course lah si ibu yang kena makan kan? Khasiat Omega 3 akan disalurkan kepada bayi daripada pemakanan ibu. Omega 3 merupakan salah satu nutrisi pelengkap ibu semasa hamil, bersalin, dan seterusnya menyusu.


Tahu tak?


Perkembangan otak bayi bermula seawal dalam kandungan lagi tau. Sambung pula apabila dah lahir, ia akan disalurkan melalui susu ibu. So, si ibu jugak lah yang kena makan Omega 3 ni untuk bayi.

Apa yang bestnya, bila ibu yang makan Omega 3, bukan semata nak bagi kat baby tapi si ibu sendiri pun semestinya dapat khasiat Omega 3 tu. 

Saya pernah share tentang 8 Sebab Ibu Hamil Mesti Makan Omega 3.


Asid lemak Omega 3 penting untuk bayi dengan:

  • Menyokong pembesaran & perkembangan otak bayi
  • Meningkatkan potensi pembelajaran dan proses informasi
  • Menyokong penglihatan bayi dan perkembangan sistem saraf


Manfaat Omega 3 #2:
Peredaran darah yang sihat, penting untuk salur darah, jantung, organ reproduksi, kolesterol

Omega 3 bukan sahaja penting kepada golongan ibu & bayi, tapi sangat penting untuk golongan lelaki juga. Dalam erti kata lain untuk kesemua golongan dan jantina.

Kenapa saya kata macam tu?

Semua kita ada jantung yang perlukan peredaran darah yang lancar! Omega 3 membantu melancarkan peredaran darah ke seluruh anggota badan termasuk jantung dan otak.


Sebab itulah golongan ayah dan suami sama penting memerlukan khasiat dan manfaat omega 3.

Kalau kita tengok disekeliling kita hari ni, dah ramai golongan lelaki yang cakna tentang kesihatan. Sangat ramai. Saya perasan sebab semakin ramai contact saya untuk dapatkan Omega Guard Shaklee. Mereka terdiri dari golongan professional, seorang suami, dan bapa kepada anak-anak. 


Omega 3 sangat membantu dalam memberikan tekanan darah yang sihat, tahap kolesterol yang normal, melancarkan peraliran darah pada salur darah di seluruh badan, dan menyokong peredaran darah di seluruh organ badan kita termasuklah organ reproduksi. Penting kan?

Manfaat Omega 3 #3:
Sendi yang sihat

Sangat sinonim bila ada ahli keluarga terutamanya orang tua, mak ayah yang mengadu sakit lutut, sakit sendi, kita akan berikan mereka susu atau kalsium kan?

Tahu tak?


Omega 3 sangat membantu dalam pergerakan sendi dan masalah sendi!


Macam mana Omega 3 bantu untuk sendi?
  • Pergerakan sendi yang sihat
  • Beri fleksibiliti pada sendi
  • Kurangkan kekejangan sendi

Manfaat Omega 3 #4:
Minda yang sihat

"Sel-sel otak berhubung sangat tu. Sebab tu banyak sangat akalnya!"


Selalu kita dengar dialog ni kan? Sebenarnya secara saintifiknya Omega 3 memang membantu dalam menghubungkan sel-sel otak (synapse).


"Eh?? Apa ye nak cakap tadi? Alamak lupa dah."

Haa.. dialog ni pernah dengar?

Atau keadaan di mana bila kita explain sesuatu perkara pada anak-anak ke, teammates kat office ke, susah sangat diorang nak faham. Kita cerita dengan macam-macam cara pun tak faham faham juga.

Inilah keadaan di mana, synapse yang berada pada penghujung sel-sel otak kita tak dapat nak berhubung kepada another sel otak. Salah satu sebab nya adalah kekurangan Omega 3!


Kajian mendapati pekerja dan pelajar yang cukup khasiat Omega 3 dalam pemakanan harian akan terserlah dengan menjadi pelajar cemerlang di sekolah dan pekerja cemerlang di tempat kerja.

Kita sebagai mak ayah mestilah nak anak-anak kita cemerlang dalam pelajaran kan? Mudah faham apa yang cikgu ajar. Cepat pick up orang kata.

Anak saya yang kedua, Alina alhamdulillah so far Allah kurniakan kecemerlangan dalam pelajaran akademik  hafazan. Alina ni seorang anak yang konsisten amalkan Omega Guard setiap hari. Kita tak cakap pun dia tahu sendiri.



So kita tau asid lemak Omega 3:

  • Meningkatkan fungsi otak (Baca kisah Alina DISINI)
  • Memperbaiki kepekaan otak
  • Meningkatkan daya ingatan

Haa.. Siapa yang asyik lupa tu boleh amalkan pengambilan Omega 3 setiap hari ok. Sangat digalakkan untuk mereka yang menghidap Alzheimer.

Saya pun pernah juga share info tentang Kesan Omega 3 kepada bayi, kanak-kanak, pelajar, suami, isteri, ibu bapa. Boleh baca kalau nak tahu lagi.

Jom JAGA FUNGSI OTAK KITA bermula sekarang!

Dapatkan

OMEGA GUARD
dengan penjimatan hebat!

Terus WhatsApp saya di 012-2207966. The best and FREE CONSULTATION untuk customer mamacilik.com 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~









Affni Shahida
Shaklee Certified Product Trainer



Tak dapat nak bank in / transfer CASH?

Jangan risau.

WhatsApp ke 012-2207966

Atau klik 


Ingin dapatkan supplement semulajadi yang selamat, halal, terbukti berkesan?

Ingin jana pendapatan 4-5 angka setiap bulan dari rumah?

Hubungi untuk:-
KONSULTASI PERCUMA,
HARGA PRODUK TERBAIK DAN
PELUANG BISNES BERSAMA SHAKLEE!

CONTACT : CALL (012-2207966)
Click to WHATSAPP
FACEBOOK : Affni Shahida
INSTAGRAM : affni.shahida

Your Certified Shaklee Mini Nutritionist:-
FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!




Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment