Cellulitis Boleh Bawa Maut Jika Lambat Dirawat!

Assalamualaikum...

Semalam, sampai je saya di rumah lepas balik kerja, babah bercerita....

Babah kata, dia pergi KPJ sebab dah 2 hari demam. Babah ni kebiasaannya kalau demam memanglah puncanya satu tu je. Iaitu CELLULITIS!

Saya tengok kaki babah. Hmm.. Bengkak dan merah!

Kaki yang dijangkiti membengkak dan merah.

Jom kita tengok dulu. Apa Cellulitis tu?

KENALI CELLULITIS

Cellulitis ni adalah jangkitan bakteria pada kulit. Kebiasaannya jangkitan tu akan kena pada bahagian epidermis kulit je.


Tapi, boleh jadi juga jangkitan tu merebak ke bahagian kulit yang lebih dalam atau hingga ke tulang! Jangan sampai ke tahap ni lah yer. Dari sekarang kita kenali punca dan cegah!

Biasanya ia disebabkan oleh bakteria Staphylococcus aureus dan Streptococcus. Fuhh.. Susahnya nak sebut nama saintifik bakteria ni kan?



Apa yang pasti, bakteria penyebab cellulitis ni memang sangat kuat. Sebab tu ia akan membuatkan pesakit jadi demam. Demam bukan demam biasa-biasa tau. Memang demam sampai tahap menggigil dan tak larat nak bangun. Demam yang disebabkan, antibodi badan sendiri pun dah tak dapat nak lawan.

Bahagian kulit yang dijangkiti akan kelihatan kemerah-merahan, membengkak, dan terasa panas.

APA NAK BUAT??

Kebiasaannya, kalau babah dah sampai tahap demam, memang akan ke hospital untuk dapatkan rawatan lanjut.

Doktor akan bagi ubat demam dan antibiotik untuk lawan balik bakteria tu.

Bermulalah episod makan antibiotik. Kalau bernasib baik, insyaAllah sembuh daripada demam selepas habiskan antibiotik tu. Keadaan tidak akan membaik atau lambat membaik sekiranya antibodi pesakit tu lemah. Antibodi sendiri tak mampu untuk melawan bakteria yang menyerang.

Kalau dah macam ni, kebiasaannya doktor akan arahkan pesakit untuk admit di hospital bagi memasukkan antiobiotik melalui drip ke saluran darah pulak. Ni kira intensif la. Nak tak nak memang kena ikut. Kalau lambat nanti boleh membahayakan nyawa.

SAMPAI BILA NAK BERGANTUNG PADA ANTIBIOTIK???

Soalan yang biasa ditanya untuk kes macam ni. Mula-mula dulu saya pun selalu tanya kat babah. Sampai bila episod makan antibiotik dan keluar masuk hospital ni nak berulang?
Bila demam, makan paracetamol, makan antibiotik. Dulu, pusingan ni boleh dikatakan berlaku setiap 2 bulan. Kalau masuk hospital mesti sampai seminggu! Dah penat dah keluar masuk hospital.

Sememangnya babah akan kembali sihat selepas setiap episod antibiotik. Tapi sampai bila???
Kesan yang sangat tidak bagus terhadap kesihatan keseluruhan dan terutamanya KESIHATAN HATI DAN BUAH PINGGANG!!

Paracetamol boleh membebankan hati kita walhal hatilah organ pertama yang diperlukan untuk badan kita menapis apa yang kita makan sehari-hari. Belum lagi buah pinggang kita. Janganlah dah sampai tahap nak kena dialisis baru nak 'bertaubat' daripada makan ubat-ubatan berasaskan drugs (dadah) ni.


KENALI DAN CEGAH PUNCANYA

Hari demi hari saya semakin banyak mengkaji dan belajar punca sebenar Cellulitis ni. Kalau ikut kes babah ni, keadaan akan berulang apabila kakinya luka atau terpotong sama ada disebabkan terpijak benda tajam atau kaki merekah akibat terlampau kering.

Ni boleh jadi antara punca dan jalan masuk bakteria tu ke dalam kulit.

Saya fikir, macam mana saya nak elakkan babah daripada makan paracetamol dan antibiotik ni berulang-ulang. Saya tau ia tak bagus untuk kesan jangka masa panjang.

PILIH YANG SEMULAJADI

Berdasarkan punca dan kaji keadaan babah, saya bagi babah makan VIVIX untuk repair semula sel-sel yang dah rosak dan terkesan akibat cellulitis, dan beberapa lagi vitamin sokongan untuk bantu tingkatkan imun sistem badan babah.

Vivix memang sentiasa ada dalam peti sejuk rumah kami

Sedikit info tentang Vivix yang boleh membantu dalam masalah cellulitis ni

Saya juga bagi Sustained Release Vita-C dan Garlic Complex untuk babah boost / tingkatkan imun sistem badan. Lagipun, sememangnya garlic/bawang putih merupakan antibiotik semulajadi. Lebih baiklah ambil yang semulajadi daripada terpaksa makan antibiotik yang berasaskan drugs(dadah) apabila dah sakit. Betul kan? Ini untuk kesan yang berpanjangan. 

Boleh juga kita makan bawang putih mentah yang premium (high kualiti bukan yang dah lemau yer) 2 biji macam dalam gambar ni setiap hari. Kalau mampu la... Mampu dari segi nak telan, dan mampu dari segi pastikan ianya yang fresh dan berkualiti.

KESANNYA?

Alhamdulillah...

Syukur kepada Allah, dalam masa lebih kurang 8 bulan kebelakangan ni, babah dah jarang sangat demam teruk. Adapun demam sekali dua pun tidak sampai tahap masuk hospital. Babah dapat sembuh dengan izin Allah dalam masa yang singkat. 

Kalau dulu seminggu akan berkampung di hospital. Tapi sekarang ni, dalam 2-3 hari keadaan akan membaik. Ini bermakna, antibodi babah dah boleh lawan balik bakteria yang menyerang.

Inilah salah satu sebab saya sentiasa ingatkan babah untuk terus makan vitamin-vitamin semulajadi yang saya sarankan untuk memastikan imun sistem badan sentiasa pada tahap optimum dan semakin kuat untuk melawan bakteria.

BONUS!!!!

Semalam masa pergi checkup tu, babah kata tekanan darah dah jadi rendah pada paras 100/60!

Terkejut doktor! Macam mana boleh rendah sangat ni walhal babah menghidap darah tinggi. Doktor tanya babah ada makan supplement lain ke?


Babah pun mengaku ada amalkan makan VIVIX setiap hari.

Sekarang ni doktor dah suruh babah TERUSKAN MAKAN VIVIX dan BERHENTI MAKAN UBAT DARAH TINGGI! Doktor suruh monitor sendiri je tekanan darah kat rumah.

Setelah bertahun-tahun babah makan ubat darah tinggi, sekarang dah boleh stop!

Alhamdulillah. Saya sangat-sangat bersyukur. Kita hanya berusaha. Segalanya hanya dengan izin Allah.

Jika ada sebarang persoalan dan ingin mendapat konsultasi percuma, boleh hubungi saya yer. Saya sangat berbesar hati untuk membantu. ^_^

Affni Shahida
.: Your Trusted Certified Mini Nutritionist :.

INGIN MENINGKATKAN TARAF KESIHATAN KELUARGA ANDA?
Ingin mendapatkan nutrisi yang lengkap untuk anda dan keluarga?

Hubungi saya:-

FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

4 comments :

  1. Great information and interesting post. Thank you so much for sharing this post with us. I would like to be share with others. Keep posting. Visit To Know More: Leg Swelling Treatment.

    ReplyDelete
  2. Very good info. Thank you for sharing.
    Iam the one who suffered the Celulitis for so long time till now.

    ReplyDelete