10 Golongan Berisiko Tinggi Menghidap Osteoporosis

Hai semua pembaca mamacilik.com! Sebelum kita tengok siapakah 10 golongan berisiko tinggi menghidap osteoporosis  ni, jom kita tengok dulu
5 FAKTA BERKENAAN TULANG.


  1. Osteoporosis dan Ostepenia menjejaskan 75% daripada wanita dalam populasi penduduk di Asia, termasuklah MALAYSIA.
  2. Wanita kehilangan separuh jisim tulang mereka dalam 5-10 tahun yang berikutnya di penghujung menopause.
  3. Lebih daripada 1.5 juta kes patah tulang berlaku setiap tahun disebabkan oleh osteoporosis
  4. 1 daripada 5 orang lelaki berusia 50 tahun dan ke atas mengalami patah tulang akibat osteoposoris.
  5. 1 daripada 3 orang wanita patah tulang disebabkan osteoporosis.

Scary betul tengok fakta ni! So kita ni macam mana? Adakah kita berada di dalam carta? Haaa dah macam carta anugerah juara lagu pulak kan? Kalau boleh tak nak lah masuk carta kan?

Jom kita tengok pula, kita ni termasuk tak dalam golongan berisiko tinggi menghidap osteoporosis?

SIAPAKAH 10 GOLONGAN BERISIKO TINGGI MENGHIDAP OSTEOPOROSIS?


Haa! Siapa suka minum coffee? Nescafe?
Kalau tak minum sehari memang rasa tak lengkap rasanya. Ada ke yang macam ni?

Of course ada!

Kawan saya sendiri waktu kat office dulu setiap pagi, inilah minuman dia. Tak boleh tak. Ketagih.

Tahukah anda?

Kafein boleh mengurangkan penyerapan kalsium. Apabila pengambilan kafein meningkat, lebih banyak kalsium akan disingkirkan melalui air kencing, seterusnya menyebabkan jisim tulang lebih rendah, ketumpatan tulang akan merosot.


Kalsium adalah kunci kepada kesihatan tulang. Kalau pemakanan harian kita tak mengandungi cukup kuantiti kalsium yang diperlukan, badan kita akan ambil kalsium daripada tulang untuk pastikan fungsi sel badan yang normal. Bila badan asyik ambil / 'tarik' kalsium dari tulang, inilah punca kepada tulang rapuh dan osteoporosis!


Tulang dan gigi bayi tumbuh semasa kita pregnant. So, bekalan kalsium dan nutrien pembentukan tulang yang berterusan dapat memberikan asas tulang yang lebih kukuh untuk bayi.

Bayi dalam rahim menerima pemakanan daripada ibu. Kalau ibu tak ada kalsium dan nutrien pembentukan tulang yang cukup, ia akan diambil dari simpanan kalsium dalam tulang ibu dan akan menyebabkan simpanan kalsium dalam tulang ibu akan berkurangan. Bila berkurang, mula lah si ibu akan rasa tak larat, sakit badan, sakit gigi, cramp, dan sebagainya.

Proses pengeluaran kalsium dan nutrien dari tulang ni akan buat si ibu berisiko sebab nutrien boleh dilepaskan ke dalam darah, membawa kepada toksik yang boleh menjejaskan kesihatan ibu dan bayi.


Tahukah anda?

Banyak kajian menunjukkan bahawa ibu menyusu kehilangan sekitar 3-5% ketumpatan tulang mereka semasa tempoh penyusuan. (1)

Kehilangan kepadatan tulang yang tidak dapat dielakkan ini adalah disebabkan oleh peningkatan permintaan kalsium dan nutrien pembentukan tulang yang lain untuk menyokong perkembangan bayi.

Ibu menyusu juga mengalami penurunan kadar estrogen, hormon yang mengekalkan kepadatan tulang, seterusnya meningkatkan kadar kehilangan kepadatan tulang ibu.


Aktiviti fizikal sememangnya sangat bermanfaat untuk meningkatkan kepadatan tulang. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang kurus!

Walau bagaimanapun, semasa kita beraktiviti dengan gaya hidup seharian yang aktif, kekurangan sumber kalsium atau tidak mengambil kalsium dan nutrien pembentukan tulang, akan meningkatkan risiko osteoporosis dan patah tulang dengan pergerakan aktif kita tu.

Tahukah anda?

Setiap pergerakan otot memerlukan mineral seperti kalsium, magnesium, dan klorida. Kekurangan nutrien ini akan menyebabkan badan kita menarik nutrien daripada tulang, iaitu simpanan nutrien tulang. Kiranya ni saving kalsium dalam tulang yang kita dah kumpul sejak kecil.


Kebanyakan minuman berkabonat atau kita selalu panggil air gas, mengandungi asid fosforik yang boleh meningkatkan penyingkiran kalsium melalui air kencing, terutamanya kalau pengambilan kalsium harian kita adalah rendah dan tidak mencukupi.

Hampir semua minuman bergas kekurangan kalsium!


Siapa suka makan fast food? Fries, burgers, hotdogs, pizza, mi segera, dan sebagainya.

Tahukah anda?

Pemakanan yang tinggi dengan garam boleh menyebabkan kehilangan kalsium dan penguraian tulang!

Kajian telah mendapati bahawa, wanita menopause yang mempunyai diet tinggi dengan garam kehilangan lebih banyak mineral tulang berbanding dengan wanita yang sebaya usia.

So pemakanan pun kena ambil kira. Kalau kita dah makan kalsium pun, tapi pemakanan masih yang tinggi garam apatah lagi makanan berproses, ia ibarat menuang air ke daun keladi. Kurang berkesan.


Haa ni lagi satu golongan. Walaupun ianya sinonim dengan kaum lelaki, tapi ada juga golongan wanita yang merokok!

Kajian telah menunjukkan hubungan langsung antara penggunaan tembakau dengan kepadatan tulang yang rendah.

Perokok sangat berisiko tinggi menghidap osteoporosis dan patah tulang.


Apabila kita semakin tua, kita akan kehilangan ketumpatan tulang dengan lebih cepat kerana kadar pembentukan tulang kita semakin merosot. Sebab tu kita selalu tengok kalau orang-orang tua ni kalau jatuh je, mudah patah tulang dan susah nak cantum balik.

Puncanya, tulang rapuh & osteoporosis.

Apatah lagi wanita menopause, mereka lebih berisiko tinggi menghidap osteoporosis dan mendapat tulang yang lemah dan rapuh apabila tahap estrogen, iaitu hormon yang mengekalkan ketumpatan tulang mereka menurun.

Tapi itu bukan bermakna lelaki tua atau yang dah berusia terselamat dari osteoporosis ni ya. Tidak. Mereka masih berisiko tinggi menghidap osteoporosis.


Golongan kesepuluh yang berisiko tinggi menghidap osteoporosis ni macam yang saya kata tadilah, mereka iaitu wanita yang dah menopause, disebabkan oleh penurunan kadar hormon estrogen dalam badan yang boleh mengakibatkan tulang menjadi lemah dan rapuh.


Sekarang kita dah tahu 10 golongan berisiko tinggi  menghidap osteoporosis. What's next?

Perlukah kita amalkan pemakanan dan gaya hidup sihat?

Perlukah kita penuhi nutrien lebih daripada kalsium?


Penuhi pemakanan harian kita dengan makanan yang tinggi kandungan kalsium. Kita boleh pelbagaikan mengikut kategori seperti produk tenusu, sayuran hijau, ikan dan kekacang, boleh juga amalkan tauhu/tofu, susu soya, dan tempe.

Tapi, cukup ke dengan pemakanan tu sahaja? Semestinya tidak!

Lengkapi pula kelompongan nutrisi harian kita dengan bantuan suplemen kalsium yang dilengkapi dengan minerals lain seperti magnesium, vitamin D, boron, zinc, dan sebagainya bagi memastikan penyerapan kalsium yang sempurna ke dalam tulang dan badan kita.

Ingat tau!

Kalsium tidak dapat diserap dengan baik jika kita ambil kalsium semata-mata tanpa minerals lain tu.

Hati-hati dalam memilih supplemen / sumber kalsium bagi mengelakkan terjadinya BATU KARANG!

Semakin kita berusia, semakin kurang kalsium dalam badan kita. Cegah osteoporosis daripada berlaku dengan OSTEMATRIX SHAKLEE.

Jom BINA KESIHATAN TULANG bermula sekarang!

Dapatkan

OSTEMATRIX
dengan penjimatan hebat!

Dapatkan juga

1 SESI UJIAN KEPADATAN TULANG SECARA PERCUMA!

Terus WhatsApp saya di 012-2207966. The best and FREE CONSULTATION untuk customer mamacilik.com 


Rujukan:

1. Kolthoff N, Eiken P, Kristensen B, Nielsen SP. Bone mineral changes during pregnancy and lactation: a longitudinal cohort study. Clin Sci. 1998;94;405-12.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~








Affni Shahida
Shaklee Certified Product Trainer
TWB Mobile Spa Trainer


Tak dapat nak bank in / transfer CASH?

Jangan risau.

WhatsApp ke 012-2207966

Atau klik 


Ingin dapatkan supplement semulajadi yang selamat, halal, terbukti berkesan?

Ingin jana pendapatan 4-5 angka setiap bulan dari rumah?

Hubungi untuk:-
KONSULTASI PERCUMA,
HARGA PRODUK TERBAIK DAN
PELUANG BISNES BERSAMA TEAM MOBILE SPA TWB & SHAKLEE!

CONTACT : CALL (012-2207966)
Click to WHATSAPP
FACEBOOK : Affni Shahida
INSTAGRAM : affni.shahida

Your Certified Shaklee Mini Nutritionist:-
FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!

Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment