7 Tips Kurus Dengan Cepat Dan Selamat


Pantang dengar kalau ada orang cerita tentang tips kurus dengan cepat. Mesti ramai yang tak sabar-sabar nak tahu kan? Obsesi tentang nak kurus, nak turunkan berat badan semakin menjadi-jadi dalam masyarakat kita sekrang ni. Apatah lagi yang tak sabar-sabar sampaikan sanggup lakukan apa saja untuk kurus dengan cepat.

Perlu diingat, pastikan KURUS DENGAN CEPAT DAN SELAMAT.

Kalau anda nak kurus dengan cepat, ada 2 benda asas yang anda perlu fokus:

  1. PEMAKANAN

  2. SENAMAN / AKTIVITI FIZIKAL

Jangan lupa, tidur juga memainkan peranan yang sangat penting kalau nak kurus dengan cepat

Ramai orang, dia stress bila kita suruh jaga makan, makan makanan yang betul dan sihat (eat clean). Tak ramai orang yang sanggup berpisah dengan makanan kegemaran mereka yang sedap sedap tapi tak membantu dalam proses nak kurus dengan cepat. Mereka beranggapan,

"Alah, nanti boleh burn balik lemak dengan exercise, main futsal, jogging, marathon".

Maksudnya, dalam masa yang sama mereka ambil langkah aktif bersenam dan bersukan.

Ada pula orang yang boleh jaga makan tapi sangat sukar untuk bergiat aktif. Banyak faktor yang boleh jadi penghalang, antaranya faktor masa dengan rutin harian yang sangat sibuk, atau faktor kesihatan yang membuatkan terbatas pergerakan yang boleh dilakukan.

Apa pun, kalau anda betul-betul nak kurus dengan cepat, kedua-dua faktor ni kena seiring. Tak boleh salah satu je. Dua-dua ok.

Sebenarnya, kedua-dua perkara asas untuk kurus dengan cepat ni, boleh saja dilakukan dengan seronok tanpa stress kalau kita tahu caranya. 

Jom kita tengok 

7 TIPS KURUS DENGAN CEPAT DAN SELAMAT

  1. Jaga pengambilan jumlah kalori harian

    Keperluan kalori harian setiap orang berlainan. Ambil tahu berapa kalori yang perlu kita ambil setiap hari. Asasnya, untuk kita maintain berat badan, kita perlu ambil kalori sekian sekian. Tapi untuk kita kurus dengan cepat, kita perlu ambil kurang dari kalori harian kita tu.

  2. Makan secara teratur dan ikut kaedah suku-suku separuh setiap kali makan

    Karbohidrat: Ambil karbohidrat kompleks seperti nasi berbanding karbohidrat ringkas seperti roti. Sebaiknya makan nasi yang mempunyai glisemik indeks yang rendah.

    Sayur-sayuran: Lebihkan makan sayuran hijau yang mempunyai kalori yang lebih rendah namun mempunyai nutrien yang tinggi. Pastikan sayuran yang kita makan dah dibasuh dengan betul dan bebas daripada racun perosak ya.

    Protein: Ambil lebih protein berbanding karbohidrat. Protein sangat membantu dalam penghasilan sel baru badan dan juga membantu proses menegangkan kulit apabila semakin kurus (biasanya akan berlaku 'saggy' atau menggelebeh). Protein juga sangat membantu dalam penghasilan dan pembinaan otot.

    Lemak baik: Lebihkan lemak baik seperti Omega 3 dalam pemakanan harian. Ia biasanya mudah didapati daripada ikan dan juga kekacang.


  3. Aktif lakukan aktiviti fizikal seperti bersenam, bersukan dan olahraga

    Pastikan aktiviti fizikal ni bersesuaian dengan tahap kesihatan dan fizikal badan kita. Kenal pasti melalui ujian kesihatan secara berkala. Lebih baik juga untuk lakukan ujian fizikal sepertimana di Shaklee, kami menyediakan InBody Fitness Check. Dari keputusan ujian kita boleh tahu senaman atau sukan apa yang paling sesuai dengan diri kita masing-masing.

    Berbincanglah dengan Shaklee consultant yang bertauliah tentang kondisi anda.

  4. Minum banyak air

    Minum air kosong atau air mineral sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Kadang-kadang bila kita lapar, sebenarnya signal yang dihantar ke otak kita bukanlah lapar tapi kita kekurangan air. Ramai orang tersalah tafsir yang ianya adalah lapar dan perlu makan.

    Sebab tu kalau perasan, kita disarankan untuk minum terlebih dahulu sebelum kita makan.

  5. Makan sebelum pukul 8 malam


    Ini yang sebaik-baiknya diamalkan kalau kita nak kurus dengan cepat. Biasanya, amalan makan selepas pukul 8 malam, apatah lagi hingga ke tengah malam adalah makanan yang kaya dengan lemak jahat dan tinggi gula. Ia sukar dicerna. Lagipun dah menghampiri waktu tidur. Cuba ya!

  6. Tidur yang cukup


    Tidur yang cukup sangat penting untuk keseimbangan hormon dalam tubuh. Kurang tidur yang berkualiti dapat menyebabkan peningkatan nafsu makan dan keletihan.

  7. Berpuasa hingga capai tahap autophagy

    Autophagy adalah proses di mana sel badan kita akan makan segala barang buangannya sendiri. Proses ini menyebabkan badan kita akan alami pembentukan sel yang baru, juga proses pembaikan (repair) sel yang sangat bagus untuk kesihatan kita. 

    Ia hanya akan berlaku jika kita berpuasa dalam tempoh 17 jam ke atas. Biasanya ia boleh berlaku jika kita amalkan intermittent fasting (wet fasting). Andai kita berpuasa (dry fasting), autophagy akan berlaku 3 kali ganda lebih cepat.

    Dengan pengambilan Vivix Shaklee, bahan semulajadi di dalamnya akan bantu kuruskan badan kita dengan lebih cepat dengan bertindak 'memotong' salur darah dari sel lemak. Jadi kita boleh kurus dengan cepat, malah dengan gaya sihat.

Pernah tak anda tengok, orang yang berjaya kuruskan badan tapi entah macam mana, muka nampak lebih tua berbanding sewaktu belum kurus. Muka nampak lebih berkedut dan badan menggelebeh bila dah kurus. Itu tandanya dia berjaya kuruskan badan tapi nutrisi dalam badan hilang dengan sangat banyak.

Dari kiri: Sebelum kurus - Dah berjaya kurus tapi menggelebeh - Firm up dengan bantuan supplements & exercise yang betul

Ada yang berpendapat, nak kurus boleh hanya dengan jaga makan dan bersenam. Tapi bila terlampau jaga makan tanpa ambil peduli bab nutrisi yang badan kita perlukan, ia akan memburukkan lagi keadaan. 

Kita nak kurus dengan cepat tapi kita nak sihat kan? 

Takkan pulak kita nak sakit dan tak bermaya. Nak tak tak, kita tak boleh nafikan keperluan nutrisi harian dalam misi kita nak kurus dengan cepat dan selamat.


Penuhi kelompongan nutrisi
harian dengan supplements semulajadi. Ya, semulajadi. Boleh baca tentang perbezaan tentang Vitamin Semulajadi Vs Vitamin Sintetik juga.

Kalau anda rasa nak mulakan journey anda untuk kurus dengan cepat dan selamat, saya nak ajak anda sertai geng iFlat (Intermittent Fasting) kami. Kalau anda nak beli Set Kurus Shaklee tapi tak pasti cara pengambilan yang betul & macam mana nak mula, boleh terus WhatsApp saya di 012-2207966 ya. Saya cuba bantu sebaiknya khas untuk customer di mamacilik.com 

Oh ya! Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee untuk membuat pembelian, boleh isi link ni siap-siap. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus selepas pendaftaran. 

https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=907196










Affni Shahida
Shaklee Master Coordinator
Certified Product Trainer
Ingin dapatkan supplement semulajadi yang selamat, halal, terbukti berkesan?

Ingin jana pendapatan 4-5 angka setiap bulan dari rumah?

Hubungi untuk:-
KONSULTASI PERCUMA,
HARGA PRODUK TERBAIK DAN
PELUANG BISNES BERSAMA SHAKLEE!

CONTACT : CALL (012-2207966)
Click to WHATSAPP
FACEBOOK : Affni Shahida
INSTAGRAM : affni.shahida

Your Certified Shaklee Mini Nutritionist:-
FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!

#blogmegashaklee #shakleetriumph2023 #shakleethrive2023

Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment