Bisnes Online Modal Rendah Terbaik di Malaysia: Bisnes Shaklee Jadi Pilihan

Tiba-tiba hari ni rasa nak share dengan korang tentang bisnes online. Saya sendiri mula buat bisnes online ni sejak 2013 secara part time. Waktu tu saya masih bekerja di Sapura. Syukur sangat waktu tu saya bermula tanpa rasa terpaksa dan bukan dalam keadaan terdesak. Siapa sangka langkah pertama mulakan bisnes online secara part time tu Allah lorongkan sebagai asbab saya peroleh time flexibility dan rezeki melimpah ruah.

Kalau korang perasan, sejak sebelum seluruh dunia dilanda pandemik Covid 19 pada tahun 2019 yang lalu, bisnes online sememangnya dah dijalankan dengan sangat meluas. Tak ketinggalan bisnes online di Malaysia ni. Kalau kita tengok pattern sustainability sesebuah bisnes tu, banyak bisnes yang kecundang dan gulung tikar waktu tu kan? Sedih dan tragis bila difikirkan. Tapi tahu tak apa jadi dengan bisnes online?

Percaya tak? 

Ada bisnes online meningkat dengan exponential sales dalam waktu pandemik walaupun kita semua dalam arahan PKP. Inilah yang saya nak cerita hari ni. Tentang kelebihan bisnes online yang korang kena tahu.


6 KELEBIHAN BISNES ONLINE

  1. Boleh dilakukan di mana-mana pada bila-bila masa
  2. Modal yang rendah, kadang-kadang tanpa modal langsung
  3. Menjadi asas bagi sesiapa yang baru mula nak berniaga
  4. Boleh mula pada bila-bila masa
  5. Tak perlu nak ada di kedai pada waktu tertentu (tanpa kedai)
  6. Sasaran pelanggan yang lebih luas, tidak terbatas dengan geografi
Sekarang kita dah tahu kelebihan bisnes online. Bisnes online ni pun sangat banyak kalau kita tengok. Jadi bisnes online yang manakah yang terbaik agaknya?

Tepuk dada, tanya diri sendiri. 

Lihat Apa Yang Ada Di Tangan


Lihat di sekeliling kita, ada banyak peluang dan masalah. Bisnes wujud sebab adanya masalah, dan dari masalah itulah wujudnya peluang. Fokus pada benda kecil dan mudah untuk kita handle.


Orang tanya saya, 

"Affni, kenapa awak buat bisnes? 
Padahal masa tu awak dah ada kerja tetap, 
gaji boleh tahan lumayan, serba cukup lah."

Sebenarnya, saya mula buat bisnes online dengan tak tahu apa pun tentang bisnes. Saya bukan orang bisnes, bukan dalam keluarga yang berbisnes. Saya zero tentang bisnes. Apa yang saya tahu, saya jatuh cinta dengan produk selepas saya alami pengalaman berpantang yang sangat bahagia dan ceria sewaktu melahirkan anak ke-2 dengan Set Bersalin Shaklee. Bila saya study marketing plan Shaklee, apa yang Shaklee tawarkan, dengan flexibility yang ada, why not kita cuba kan? Segala resources tersedia, mentor yang ramai boleh bantu kita berjaya. Kita takkan terkapai sorang-sorang.

Lagipun, siapa tak suka duit extra? Hehehe

Ada duit extra boleh lah kita menabung untuk diri sendiri, anak-anak, family. Betul tak?
Boleh la beri lebih untuk parents sekali. Bahagiakan orang sekeliling.

No harm to try. Buat aje!

Mulakan Tanpa Tapi, Lakukan Tanpa Nanti


Ramai orang, teringin nak buat bisnes. Ya memang kita faham, dalam keadaan ekonomi sekarang ni, ramai orang struggle bab kewangan. Sebab tu sangat ramai tercari-cari cara untuk dapat extra income. Percaya tak? Walaupun kita ni tak pandai buat bisnes, tapi jauh disudut hati, 

"Alangkah bestnya kalau aku pandai buat bisnes. Bisnes online pun jadi lah."

"Bestnyer tengok kawan-kawan semua ada side income dengan bisnes online, tapi aku tak pandai."

"Macam mana lah aku nak buat duit tepi macam kawan-kawan yang buat bisnes online tu ye?"

Memang ramai yang tercari-cari bisnes online yang boleh mereka lakukan dalam keadaan mendesak sekarang ni. Ada juga yang teringin nak buat bisnes online disebabkan ada impian yang sangat besar yang hanya akan tercapai jika duit bukan isunya. Tak kira lah apa pun sebabnya, paling penting adalah BERTINDAK!

Tak perlu tunggu ada produk sendiri baru nak bisnes. Tak perlu tunggu pandai baru nak bisnes. Tak perlu tunggu konfiden baru nak bisnes. Bisnes online ni kita boleh mulakan terus je.

Setiap orang ada latarbelakang berbeza. Setiap orang ada kedudukan kewangan yang berbeza. Setiap orang ada minat yang berbeza. Kalau kita nak mulakan bisnes online yang fun dan seronok, lihat diri sendiri dan lihat apa yang kita ada sekarang.

Adakah kita ada modal? 
Tak ada pun tak apa. Tapi kalau ada,
Adakah kita ada modal yang kecil atau besar?

Di manakah minat (passion) kita?

Bisnes online berasaskan PRODUK atau SERVIS?

Jom kita tengok 5 idea bisnes online terkini dan sensasi.

5 BISNES ONLINE MENJADI PILIHAN RAMAI

  1. Menjual makanan dan minuman
    • Telah menjadi trend untuk dimulakan di rumah
    • Menyediakan kuota sehari untuk mengawal kualiti dan membuat pelanggan tidak sabar untuk menikmati
    • Jangan lupa untuk mendapatkan kelulusan dalam pengawalan makanan (handling)

  2. Dropship product
    • Ia jadi pilihan bisnes online paling trending kerana tak perlu keluar modal. Hanya collect order dan submit permintaan kepada HQ untuk uruskan segala pengeposan/delivery

  3. Khidmat Spa
    • Bisnes Mobile Spa jadi pilihan ramai untuk buat duit kepuk kepuk. Bisnes berasaskan service ni mudah untuk kutip untung kerana ia hanya memerlukan skills yang boleh diulang pakai
    • Tak perlu buka kedai atau pusat spa untuk menjalankan perkhidmatan spa
    • Kos operasi yang sangat minima & tak perlu menggajikan pekerja
    • Banyak kursus mobile spa yang boleh dipilih. Tapi Kursus Mobile Spa BOTG adalah yang terbaik dan sangat menjadi pilihan tahun ini

  4. Khidmat nasihat kesihatan & kecantikan
    • Ramai orang nak sihat, nak cantik, nak kurus, tapi tiada masa untuk ke gym
    • Online guide daripada coach terlatih sangat membantu golongan ini

  5. Bisnes coach
    • Beri khidmat nasihat untuk mereka yang baru bermula buat bisnes
    • Sediakan online class yang boleh dihadiri dari peserta dari seluruh pelusuk negara

Korang percaya tak?

Salah satu sebab saya bersyukur sangat buat bisnes online dengan Shaklee ni, dalam bisnes Shaklee, 4 daripada 5 jenis bisnes online yang saya baru cerita tadi (no 2-5), kita boleh buat dalam Shaklee. Terpulang pada minat kita. No 1 tu saya minat juga, memang passion memasak tapi penatnya alahai nak urus segala. Penat tau nak kita lag nak persiap bahan masakan, kita lah yang nak masak, kemudian nak kemas balik. Nak jaga QC lagi!

Semua kitaaa jugak kena fikir dan buat sendiri.

Tapi, no 2-5 tu best. Kadang-kadang ada masa kita terlampau sibuk/ada limitation untuk satu tempoh masa yang membuatkan kita mampu buat yang part dropship sahaja. Kadang kita rasa kita nak buat lebih lagi dengan extend skills kita dengan mobile spa, so kita boleh dapat instant cash dari situ, kita juga boleh grow our career dalam bisnes online ni dengan jadi program coach, seterusnya bisnes coach macam saya sekarang ni. 

Bisnes online Shaklee ni sangat flexible dari segi masa, tak kisah lah kita ni bekerja atau suri rumah mahupun pelajar, kita tetap ada peluang yang sama untuk berjaya.

Dalam banyak-banyak bisnes online yang ada, kenapa saya pilih Shaklee? Kenapa saya recommend bisnes online Shaklee untuk korang jugak? Jom nak cerita detail sikit. Tengok ni ya.


Shaklee Adalah Bisnes Online Terbaik Di Malaysia

Tadi saya ada sebutkan, saya mula buat bisnes online Shaklee secara part time sejak 2013. Bermaksud, sehingga sekarang (2023), dah masuk tahun ke-11 saya buat bisnes online Shaklee. Kini bergelar Shaklee Master Coordinator, tangga tertinggi dalam bisnes online Shaklee.

Alhamdulillah, هَٰذَا مِن فَضْلِ رَبِّي

Kenapa saya kata, Shaklee merupakan bisnes online terbaik di Malaysia?

1. Shaklee adalah syarikat MLM yang bereputasi tinggi

Shaklee MLM? Ya.

Walau pada asal penglibatan saya dalam bisnes online Shaklee ni saya pun tak tahu yang Shaklee ni MLM, juga tak tahu apa benda MLM ni (nampak sangat newbies dalam bisnes), tapi sampai sekarang ni saya langsung tak terkesan dengan status MLM ni.

MLM adalah model bisnes yang dijalankan. Ianya sah disisi undang-undang di bawah akta jualan langsung (direct selling).

Shaklee dah ditubuhkan pada tahun 1956, dengan produk pertamanya (yang kewujudannya mendahului syarikat ini sendiri), iaitu Vita-Lea multivitamins yang mana merupakan multivitamin pertama dan tertua di dunia.

Shaklee telah berada di Malaysia selama lebih 30 tahun melalui lesen perniagaan Akta Jualan Langsung Malaysia. Boleh baca perkongsian sahabat saya tentang bagaimana Roger Barnett, CEO Shaklee Corporation membayar USD65 juta untuk membuat kajian syarikat yang berdaya saing dan berpotensi untuk tetap utuh walaupun sehingga lebih 50 tahun (Klik sini)

2. Produk berasaskan semulajadi

Shaklee menawarkan produk-produk semulajadi yang terbukti selamat dan berkesan. Produk Shaklee terdiri daripada produk supplemen, penjagaan kulit wajah (skincare), penjagaan rumah (homecare). Ia telah berada di pasaran sejak 65 tahun yang lalu.

Kualiti dan keselamatan produk sangat penting dalam kita nak buat bisnes, nak jual pada orang ramai, semestinya diri kita, dan keluarga kita pun guna.

Shaklee beri jaminan dengan,

Komitmen Shaklee dalam menjaga kualiti kesemua produknya yang dijalankan dari masa ke semasa

Selain daripada tu, Shaklee juga ada 2 kajian unggul yang membuktikan bahawa produk-produk Shaklee selamat, berkesan, dan mesra alam untuk jangka masa yang panjang penggunaan melebihi 20-30 tahun.

  • Shaklee LANDMARK STUDY

  • Shaklee TELOMERE STUDY


3. Pelan pampasan

Shaklee offer pelan pampasan pelbagai peringkat dengan insentif untuk kita bina lebih ramai rakan bisnes di dalam organisasi (team) yang mampu menjana pendapatan melalui bisnes online Shaklee. Shaklee tak letakkan had dari segi pendapatan yang pengedar Shaklee boleh perolehi.

Shaklee Pay to Infinity!
Dan ia telah di patent kan. Bermaksud tiada syarikat lain yang boleh tiru pelan pampasan ni.

Shaklee Malaysia telah membayar sebanyak RM370 juta kepada semua ahli dan pengedar Shaklee yang layak bagi tempoh 3 tahun (2020-2022), dan ianya adalah masa musim pandemik melanda kita dulu. Banyak!!
11 cabang bonus Shaklee

Berapa bonus yang Shaklee bagi? 
Ia ibarat kita sign buku cek kita sendiri. 
Kita tentukan dan usaha dapatkannya.

Kita sendiri tentukan berapa bonus yang kita nak untuk bulan tersebut

Bonus Kereta Shaklee juga merupakan salah satu ganjaran yang kita terima. Car Bonus Shaklee ni saya terima sejak tahun 2014 sehingga ke hari ni, inshaAllah selamanya selagi bisnes ini berjalan.

Trip saya ke Switzerland pada 2022 ditaja sepenuhnya oleh Shaklee dengan kos minima RM21 ribu bagi setiap qualifier

Syukur alhamdulillah, setiap tahun Allah rezekikan untuk qualify Shaklee Incentive Trip sejak 2014/2015 sehingga terkini.

4. Skalabiliti

Bisnes Shaklee bukan hanya boleh dijalankan di Malaysia. Terdapat banyak negara lain yang juga ada bisnes online Shaklee. Bila kita sebuut online, ia bermaksud kita boleh kembangkan bisnes online ni ke seluruh dunia.

Team kami sendiri ada ahli yang kini sedang belajar di Mesir, menetap di Australia, dan sebagainya. Mereka membina bisnes Shaklee dari sana. Bayangkan seorang pelajar pun dah boleh dapat income 4 angka sebulan. RM1000-2000 sebagai pelajar memang mewah.

Berbanding bisnes online yang lain, bisnes Shaklee mempunyai potensi besar untuk berkembang.

5. Kos minima

Memang biasa kalau nak mulakan sesuatu bisnes, tak kiralah bisnes konvensional atau bisnes online, kos atau modal adalah persoalan pertama yang bermain di fikiran setiap orang. Tapi berapa pula kos modal untuk memulakan bisnes online Shaklee?

Kos yang sangat minima serendah RM35,  kita dah boleh jadi pengedar dan mulakan bisnes Shaklee. Boleh juga untuk dapatkan keahlian secara percuma dengan minimum pembelian sebanyak 100uv (lebih kurang RM350). Itu sahaja.

6. Sistem sokongan padu dari syarikat & team

Pihak Shaklee sebagai syarikat sangat supportive dalam membantu kita membina bisnes online Shaklee dari awal lagi. Shaklee sangat komited dalam memberikan latihan-latihan kepada seluruh pengedarnya, tidak kira dari aspek produk mahupun bisnes & skills.

Selain tu, semestinya lebih dekat dengan kita adalah rakan-rakan dan mentor di dalam team yang sangat membantu dan beri sokongan padu. Mentor memainkan peranan untuk guide kita dalam bisnes online Shaklee ni.

Duplicate apa yang mentor buat dan tambah baik jika dirasakan perlu, inshaAllah kejayaan milik anda!

8. Bisnes online yang boleh diwarisi

Suatu perkara yang sangat memberi kesan push factor kepada diri saya sendiri.

BISNES SHAKLEE BOLEH DIWARISI oleh anak cucu keturunan kita nanti walaupun kita dah tak ada di dunia ni. Ia bukan bisnes one-time. Ia seumpama kita ada syarikat kita sendiri yang kita boleh wariskan kepada anak-anak. 

Bisnes Shaklee ni bersifat long-term. Ia bukan bisnes yang kita buat untuk dapat duit sekarang semata-mata. Tapi ia boleh jadi recurring income untuk anak cucu keturunan kita nanti.

Bayangkan kalau kita bekerja makan gaji sekarang. Walau kita berpangkat tinggi sekali pun, apabila kita dah tak ada kat dunia ni, tempat kita digantikan dengan orang lain, bukan anak-anak kita. Sama juga dengan bisnes online yang lain yang mana, once kita stop buat bisnes, dia habis kat situ je.

Tapi Shaklee, anak-anak cucu keturunan kita boleh warisi.

Seronoknya bila kita dapat tinggalkan legasi kepada mereka kan?


Tunggu apa lagi?

Jom Sertai Bisnes Online Terbaik Di Malaysia 

Bersama Shaklee Sekarang!

Untuk sertai team saya dalam bisnes online Shaklee, ada 2 cara:

1. Bayar yuran hanya dengan RM35 sahaja atau

2. Beli mana-mana produk dengan harga RM350 (minima 100uv) untuk dapatkan KEAHLIAN PERCUMA!

Boleh juga dapatkan konsultasi percuma sebelum membuat pembelian dari saya ya.


Jom sertai keluarga Shaklee kami hari ini! 

Boleh juga hubungi Maya Halim, salah seorang team kami yang menjalankan bisnes online Shaklee dan juga Trainer Mobile Spa BOTG.

Oh ya! Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ni siap-siap. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus selepas pendaftaran. 

https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=907196

Jadikan Shaklee bisnes anda hari ini, sertai komuniti bisnes Shaklee bersama saya








Affni Shahida
Shaklee Master Coordinator
Certified Product Trainer
Ingin dapatkan supplement semulajadi yang selamat, halal, terbukti berkesan?

Ingin jana pendapatan 4-5 angka setiap bulan dari rumah?

Hubungi untuk:-
KONSULTASI PERCUMA,
HARGA PRODUK TERBAIK DAN
PELUANG BISNES BERSAMA SHAKLEE!

CONTACT : CALL (012-2207966)
Click to WHATSAPP
FACEBOOK : Affni Shahida
INSTAGRAM : affni.shahida

Your Certified Shaklee Mini Nutritionist:-
FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!

#blogmegashaklee #shakleetriumph2023 #shakleethrive2023


Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment