Grilled Salmon With Hollandaise Sauce - Sedap Lagi Berkhasiat!

Assalamualaikum semua...

Baru-baru ni buat pertama kalinya saya masak sendiri Grilled Salmon with Hollandaise Sauce & Brokoli with Garlic and butter.


Rasa macam excited sangat sebab selalunya kalau nak makan salmon memang akan beli atau makan kat luar je. Sebabnya, memang tak pernah dan tak pandai la nak masak salmon kan. Lagipun punya la susah nak dapat salmon yang fresh dan harga berpatutan. Maklumlah, kat Malaysia ni mana ada nelayan tangkap ikan salmon, macam mana nak dapat yang fresh, ye tak?


Minggu lepas ada kawan offer nak beli fresh salmon tak? Puas saya fikir logik macam mana dia boleh kata tu fresh salmon walhal memang mustahil nelayan Malaysia nak dapatkan salmon kat perairan negara kita ni kan? Confirmlah yang frozen punya kan?

Tapi takpe, dah dia kata fresh kita cuba je. Lagipun kawan yang kata ni memang pandai masak salmon. Oh! Bukan dia yang jual salmon tu. Member office dia yang jual. So saya pun order lah 6 keping isi ikan salmon (fillet). Terbukti rasa salmon tu masih fresh walaupun dah di frozen! Bertambah suka la saya nak masak-masak ni.

KHASIAT IKAN SALMON

Ikan salmon ni memang terkenal dengan khasiatnya lebih-lebih lagi bagi mereka yang mementingkan kesihatan tubuh badan.


Jom kita tengok apa nutrien yang terkandung di dalam ikan salmon!

Protein

  • Protein yang terdapat di dalam ikan salmon sangat mudah dihadam dan diserap masuk oleh badan. Bertindak sebagai agen yang sangat penting dalam pembentukan tisu dan otot.

Omega 3
  • Omega 3 dan DHA dalam salmon ni bagus untuk kesihatan mata dan penglihatan. Ia dipercayai dapat membantu masalah mata kering yang kronik. Molekul yang terdapat di dalam omega 3 ni juga dapat membantu mengurangkan keradangan mata.
  • Bagi mereka yang telah lanjut usia, omega 3 juga boleh membantu meningkatkan kadar penglihatan.
  • Sel kulit juga boleh dilindungi dan kelembapannya boleh dikekalkan dengan khasiat omega 3

Vitamin D
  • Vitamin D yang terdapat di dalam ikan salmon ni juga dapat membantu meningkatkan fungsi otak dengan mengurangkan risiko yang berkaitan dengan masalah otak seperti Alzheimer dan Parkinson.

B-Complex
  • Selain itu, daya ingatan juga dapat ditingkatkan dan risiko kemurungan boleh dikurangkan.

Kolagen
  • Salmon juga dapat menggalakkan penghasilan kolagen secara semulajadi untuk menjadikan kulit lebih sihat.


Asid Lemak
  • Asid lemak yang kaya di dalam salmon dapat mengekalkan kesihatan rambut, folikel seterusnya membantu untuk mendapatkan rambut yang lebih sihat dan bermaya.

BERMUTU

Kita dah lihat tadi di antara khasiat yang terdapat di dalam ikan salmon. Tapi untuk mendapatkan khasiat yang optimum, ikan salmon tu mestilah yang bermutu. Maksud saya, yang masih fresh bukannya yang dah tercemar kesegarannya. 


Bila saya kaji dan tengok balik khasiat ikan salmon ni sebenarnya apa yang saya amalkan setiap hari dengan pengambilan vitamin semulajadi daripada Shaklee pun dah boleh dapat kesemua khasiat tu.

Saya amalkan minum ESP sebagai sumber protein tambahan (Klik SINI untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ESP). Saya pernah berkongsi tentang bagaimana ESP membantu saya untuk lebih bertenaga di dalam entry "Anda Sering Merasa Letih? Kurang Bertenaga?".

Selain itu, saya ambil Omega Guard untuk mendapatkan khasiat omega 3, asid lemak perlu, DHA, dan EPA untuk kesihatan mata dan kulit. Saya dan Yusri sangat sukakan Omega Guard ni. Selain daripada khasiat yang saya kongsikan tadi, Yusri turut dapat mengawal tekanan darah tinggi yang dihadapinya. Alhamdulillah.

Disamping vitamin D yang terdapat di dalam Ostematrix, Omega Guard juga turut dapat membantu meningkatkan fungsi otak. 

B-Complex juga saya amalkan setiap pagi bagi memberi lebih fokus kepada sesuatu perkara disamping ia dapat mengawal stress di tempat kerja.

Salmon dikatakan mampu menggalakkan penghasilan kolagen semulajadi pada tubuh badan kita. Tapi kita ni mampu ke nak makan salmon setiap hari? Hehe.. Jadi untuk langkah yang mudah untuk tampil lebih cantik dan gojes, saya amalkan Collagen Powder setiap hari. Ia semestinya semulajadi, berkualiti dan selamat.

Kombinasi kegemaran saya, 
Minute Maid Pulpy Oren + Collagen Powder = Flawless!!

Kebetulan bulan ni pun Shaklee memang tengah promosi Collagen Powder. Saya memang borong untuk kegunaan diri sendiri sebab sangat berbaloi! Expiry date pun lambat lagi. Kalau anda rasa nak cuba Collagen Powder Shaklee inilah masa yang terbaik. Lebih banyak yang anda boleh jimat tau!

Saya di sini komited untuk membantu anda lebih sihat dan cantik ^_^

SHAKLEE IS ALWAYS SAFE, WORKS, & GREEN!
SHAKLEE SENTIASA SELAMAT, BERKESAN, & SEMULAJADI!

***********************
PROMOSI SEPT 2014!!
***********************
SHAKLEE COLLAGEN POWDER BUY 6 FREE 1
(SAVE UP TO RM800+)

* FREE MEMBERSHIP *
* FREE POSTAGE *
* FREE 1 BOX OF COLLAGEN *
* MEMBER'S PRICE *
* CASH BONUS *

Promosi sah sehingga 30 September 2014 sahaja!

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan sebagai pendapatan sampingan?

FREE CONSULTATION 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment