Kenali Protein Soya Yang Anda Minum - ESP

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah masih diberi peluang untuk 'memberi' dengan menulis satu lagi perkongsian dalam blog ni. Kebelakangan ni hidup semakin 'huru-hara' dek tuntutan kerjaya dan keluarga.

Seperti yang kita sedia maklum bulan ini merupakan bulan promosi ESP daripada Shaklee. Jadi 7 hari yang terakhir ni saya kira masih belum terlambat untuk berkongsi kebaikan ESP.

Apa itu ESP?

Shaklee Energizing Soy Protein merupakan minuman soya yang mengandungi protein bukan GMO yang lengkap dengan semua asid amino perlu.


Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik.  ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.


Saya sendiri mula jatuh cinta dengan ESP ni sejak selepas bersalin Alina. Masa tu saya selalu sangat rasa letih, lesu, dan penat. Bayangkanlah, sebagai mama yang berkerjaya, tak ada pembantu rumah, melakukan sendiri segala kerja-kerja rumah, ulang-alik ke pejabat sejauh lebih kurang 70km sehari. Memang 'huru-hara'!

Namun, alhamdulillah, dengan penemuan ESP ni, saya lebih bertenaga dan boleh menguruskan kedua-dua tuntutan ini dengan sebaiknya. Saya pernah ceritakan tentang pengalaman tu di dalam entry yang lalu. Bagi yang belum pernah baca, boleh lah membacanya pada entry "Anda Sering Merasa Letih? Kurang Bertenaga?"

Saya ni memang penggemar soya. Sebelum berjumpa dengan ESP ni memang saya selalu borong air soya yang banyak dijual dipasaran sekarang. Tapi masa tu saya tak tahu pun mengenai keburukan soya (GMO-soy).

Ilmu sangatlah perlu lebih-lebih lagi dalam pemilihan makanan dan minuman kerana itulah yang menjadi darah daging kita. Sejak mengenal dan jatuh cinta dengan ESP, barulah saya tahu bagaimana cara pemilihan produk soya yang betul. Jom saya kongsikan sedikit ilmu yang mungkin turut bermanfaat kepada anda juga.

Bagaimana Untuk Memilih Protein Soya Yang Berkualiti?

Ada juga di antara rakan kenalan yang bertanya kepada saya pelbagai soalan, di antaranya:

"Kenapa mesti ESP dan bukan air soya yang biasa dijual dipasaran?"
"ESP ni lebih bagus ke?"
"Produk jenama XXX pun ada juga jual soya. Kenapa saya mesti pilih ESP?"

So, dengan pelbagai soalan macam ni lah sebenarnya kita perlu tahu untuk memilih produk soya yang orang putih kata, up to standard & requirement.

7 KRITERIA PENTING dalam Pemilihan Protein Soya yang Terbaik dan Berkualiti


1) KACANG SOYA ITU MESTI TUMBUH SECARA ORGANIK

Kajian menunjukkan penanaman secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.

Jadi sangat penting pesticides, fungicides, herbicides tidak digunakan sepanjang pertumbuhan kacang soya ni.

2) KACANG SOYA ITU MESTILAH NON-GMO (Non-Genetically Modified Organism)

Secara umumnya, Kacang soya GMO adalah lebih murah untuk dihasilkan. Lebih kurang macam Vitamin Sintetik vs. Vitamin Natural lah.

Kebanyakan syarikat akan cari cara untuk menjimatkan kos pengeluaran produk. Jadi salah satunya adalah menggunakan kacang soya GMO.

Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

Jadi pemilihan soya yang NON-GMO adalah sangat penting!

3) SOY PROTEIN ITU MESTI MENGANDUNGI 9 ASID AMINO PERLU

Ni lagi satu ciri yang sangat penting. Badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormone, jus penghadaman, antibody, dan enzyme.

"If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped."

Haa..Nampak tak kepentingannya di situ?

4) SOYFLAKES MESTI DIBERSIHKAN DENGAN AIR DAN BUKAN ALKOHOL

Semasa proses pembuatan soy isolate, ada kebanyakan company yang menggunakan alcohol untuk membersihkan soyflakes.

Alkohol tu dah la sememangnya HARAM kan, ia juga akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%!!

ISOFLAVONES itu sangat diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan bermanfaat dalam penyeimbangan hormone.

5) BAHAN-BAHAN ANTI-THYROID / ANTI-GROWTH SUBSTANCE MESTI DISINGKIRKAN

Soya mentah mengandungi 'anti-growth', 'anti-tyrosine' substance. Kekurangan 'tyrosine' ni akan menyebabkan tekanan darah rendah, suhu badan rendah, dan 'restless leg syndrome'.

Jadi pastikan kita memilih jenama yang menggunakan 'extracting process' yang menyingkirkan bahan-bahan tersebut.

Dan pada masa yang sama ia masih mengekalkan keaslian soya dan mengekalkan paras asid amino serta isoflavones yang tinggi, yang sangat sensitive pada suhu panas.

6) PROSES PEMBUATAN SOY PROTEIN SEBAIKNYA TANPA PEMANASAN

Asid amino adalah sangat sensitive pada suhu panas. Ada kajian menunjukkan protein yang dimasak dengan suhu tinggi akan menghancurkan sehingga 50% acid amino perlu.

Jadi jika kita sering makan diet yang kekurangan 'essential amino acids', ia akan memberi kesan kepada perkembangan otak dan hormone, atau perkembagan tisu badan juga akan terbantut.

7) SOY PROTEIN POWDER HENDAKLAH DITAMBAH UNSUR KALSIUM

Sebenarnya, kacang soya adalah bahan yang NEUTRAL (Neither acidic nor alkaline).

Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan, semasa penghasilan soy powder, minyak kacang soya (soybean oil) perlu disingkirkan supaya soy powder itu tidak mudah berbau. Proses ini menyebabkan soy powder menjadi sedikit berasid.

Oleh itu, adalah penting untuk pengeluar soy powder menambah kalsium (unsur alkali) yang mencukupi untuk menjadikan ia neutral semula. Kebanyakan pengeluar TIDAK MENAMBAH kalcium yang cukup dalam produk mereka.

Adakah ESP Shaklee Menepati Segala Kriteria Ini?

Semestinya ESP Shaklee telah menepati segala 7 kriteria seperti yang saya nyatakan tadi. Sebab itulah saya yakin dengan ESP dan menjadikan ESP sebagai minuman wajib saya setiap hari. Lagi-lagi memang menyusukan baby Ammar kan.. Memanglah sangat perlu dan TERBAIK!

My Favourite : ESP + Horlicks

Saya siap letakkan satu canister di rumah dan satu canister di office lagi sebab selalunya saya tak sempat nak minum di rumah. Lagipun rakan-rakan sepejabat saya memang kebanyakannya pun minum ESP ni. Mereka kata badan rasa lebih bertenaga. Kenyang pun lebih lama. Tak ada lah asyik lapar dan fikir nak makan je kan. Boleh diet jugak lah macam ni! Hehe..

Harganya pun sangat mampu-milik. 1 canister tu boleh tahan sehingga 2 bulan jika seorang yang minum.

Suami isteri pun boleh kongsi minum sama-sama. Sesuai untuk LELAKI dan PEREMPUAN.

Nak dapatkan yang SOY PROTEIN TERBAIK untuk keluarga anda? Nak kembali cergas dan bertenaga macam saya? Nak hasilkan susu ibu yang lebih pekat dan berkualiti? Bolehlah hubungi saya untuk keterangan lanjut..

Diharap perkongsian kali ini bermanfaat.

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?

FREE CONSULTATION 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a comment