Phytocol-ST Shaklee: Berfungsi Halang Pembentukan Kolesterol Secara Semulajadi

Percayakah anda jika saya katakan Phytocol-ST BERKESAN dalam menghalang kolesterol daripada melekat dalam badan kita?

Phytocol-ST telah berada di Malaysia sejak 2014 lagi. Phytocol-ST merupakan antara produk terbaru Shaklee di Malaysia. Jika kita cuba faham, Phytocol-ST ni sebenarnya sangat unik cara ia berfungsi di dalam tubuh badan kita.

Bergambar bersama replika Phytocol-ST sewaktu pelancarannya pada 2014

Phytocol-ST berfungsi dengan cara MENCEGAH berbanding kebanyakan ubat-ubat kolesterol yang dijual di farmasi mahupun yang diberikan oleh doktor

Kontra dengan fungsi kebanyakan ubat kolesterol yang bertindak menghapuskan kolesterol dalam badan kita, Phytocol-ST bertindak mencegah kolesterol-kolesterol yang masuk daripada melekat pada salur-salur darah dalam badan kita.

Phytocol-ST dari pokok pine

Phytocol-ST mengandungi FITOSTEROL yang berfungsi sebagai 'body guard' dalam badan kita daripada kolesterol-kolesterol jahat (LDL).

FITOSTEROL? Apa tu??

Ia adalah nama lain bagi sterol tumbuhan dan stanol, iaitu sebatian yang ada pada kebanyakan makanan termasuklah buah-buahan, sayur-sayuran, dan minyak sayur. 

Phytocol-ST membekalkan 2000mg fitosterol (phytosterols) sehari kepada badan kita yang mana 100% mengikut saranan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).

Mungkin anda tertanya-tanya, dari apa Phytocol-ST ni dihasilkan kan? Ianya semulajadi, dihasilkan dari pokok pine yang mengandungi minyak Tall. 

SUMBER UTAMA KOLESTEROL


Sebelum saya teruskan berkongsi tentang Phytocol-ST ni, cuba kita fikir, daripada mana datangnya kolesterol ni kan? Sumber utama kolesterol adalah daripada makanan kita sehari-hari.

Kalau kita lihat JUMLAH KOLESTEROL yang kita makan setiap hari sebenarnya LEBIH daripada yang diperlukan oleh badan.

Bagi individu normal, jumlah kolesterol yang diperlukan adalah tidak melebihi 300mg sehari.

Manakala bagi pesakit jantung, jumlah kolsterol yang diperlukan adalah tidak melebihi 200mg sehari.

Tapi... Berapa kolesterol yang kita ambil setiap hari agaknya ya? Cuba lihat berapa kandungan kolesterol dalam makanan masyarakat di Malaysia...
 
Makanan Kebiasaan Bagi Rakyat di Malaysia
Malaysia memang kaya dengan pelbagai jenis makanan yang berkolesterol tinggi

Kalau kita ambil kira purata cara pemakanan rakyat Malaysia setiap hari, jumlah kolesterol yang kita ambil adalah 3X ganda daripada jumlah kolesterol yang diperlukan oleh badan kita! Wow!

APA AKAN JADI KALAU KITA TAK HALANG PEMBENTUKAN KOLESTEROL BERLEBIHAN DALAM BADAN KITA?

Plak akan terbentuk di dinding salur darah singga menyukarkan pengaliran darah yang lancar.

Apabila kolesterol berada pada paras yang tinggi, plak akan terbentuk pada dinding-dinding salur darah kita dan akhirnya akan mengakibatkan salur darah kita sempit. Bila sempit dan lebih parahnya tersumbat, darah yang di pam oleh jantung kita akan sukar untuk melaluinya dan akhirnya akan mengakibatkan darah tidak sampai ke bahagian badan yang lain termasuklah otak kita. Apabila ini berlaku, anda akan mengalami serangan STROK!

Ilustrasi plak dalam pembuluh darah kita. Begitu juga kolesterol baik (HDL) dan kolesterol jahat (LDL)

Salah satu faktor bagi mengelakkan daripada salur darah kita tersumbat, dan kolesterol kita pada tahap yang baik, kita memerlukan kuantiti HDL yang cukup. Kolesterol HDL iaitu kolesterol baik sangat penting dalam badan kita. Kita perlukan kuantiti HDL yang mencukupi bagi membantu menghapuskan kolesterol LDL, iaitu kolesterol jahat. 

Kita tak nak saluran darah kita tersumbat kan? 


Jom tengok dan faham dengan lebih terperinci BAGAIMANA PHYTOCOL-ST BERTINDAK DALAM MENGHALANG PEMBENTUKAN KOLESTEROL di dalam badan kita!

Seperti yang saya terangkan tadi, Phytocol-ST mempunyai kandungan sterol dan stanol tumbuh-tumbuhan yang mana, struktur molekulnya sama seperti kolesterol. Jadi, ia akan bersaing untuk mendapat tempat menggantikan kolesterol di dalam badan kita. Dalam erti kata lainnya, sterol dan stanol akan berebut tempat di mana kolesterol biasanya melekat. Jadi apabila sterol dan stanol dah ambil tempat tu, kolesterol tidak dapat lagi melekat dan seterusnya dibuang daripada badan kita.

Fitosterol (sterol dan stanol) di dalam Phytocol-ST ini juga bertindak dengan menghalang kolesterol daripada melekat di dalam salur darah dengan cara memerangkap kolesterol-kolesterol tersebut dan juga mengambil tempat di dinding-dinding salur darah agar tiada atau kurang kolesterol yang dapat lepas masuk ke dalam salur darah kita.
Semakin banyak fitosterol diambil, semakin kuranglah kolesterol jahat (LDL) yang melekat dalam salur darah kita. NIH telah menyarankan supaya kita mengambil sebanyak 2000mg fitosterol sehari seperti mana yang terkandung di dalam Phytocol-ST. Ia juga bersamaan dengan 200 batang carrot, 70 keping roti gandum, dan 425 biji tomato

Fitosterol yang diperlukan setiap hari adalah daripada 200 carrot, 70 keping roti, 425 biji tomato. Banyaknye!
Persoalannya, sanggup ke kita nak makan banyak-banyak macam ni setiap hari???

Saya tak sanggup! Sebab tu saya dan keluarga amalkan Phytocol-ST ni. ^_^ 

PHYTOCOL-ST Berkesan menurunkan kolesterol. Ianya SELAMAT dan HALAL

Apa Kata Mereka Yang Telah Bebas Kolesterol Tinggi Berkenaan Phytocol-ST?







Jika anda, suami/isteri, mak/ayah, keluarga anda mempunyai kolesterol tinggi, saya sangat sarankan anda mencuba Phytocol-ST keluaran Shaklee ni. Ianya lebih murah berbanding ubat-ubat kolesterol yang berasaskan drugs di luar sana tu.

Oh ya, pastikan juga anda mendapat konsultasi yang betul dalam cara pengambilan Phytocol-ST untuk keberkesanan yang optimum. FREE consultation untuk customer Mamacilik Empire semestinya. Hubungi saya di 012-2207966 sekarang!

Affni Shahida
Certified Mini Nutritionist

MENCARI SUPPLEMENT UNTUK KESIHATAN DIRI & KELUARGA TERSAYANG?
Ingin mencuba alternatif semulajadi untuk kesihatan berpanjangan?

FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!

Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

4 comments :

  1. Bestla baca info yg sgt lengkap. Pasni mmg harusss amek phytocol ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..
      Wajib cegah especially kalau ada sejarah keluarga kolesterol tinggi dan darah tinggi.
      Semoga bermanfaat.

      Delete
  2. mmg penting utk tapis dulu makanan sebelum masuk dlm bdan kita. hmm.. tq good info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu. Pasang perisai badan siap-siap.
      Kita usaha. Terhindar dari kolesterol tinggi ni. InsyaAllah.. ^_^

      Delete