Kesan Omega 3 OMEGA GUARD Kepada Bayi, Kanak-Kanak, Pelajar, Suami Isteri, dan Ibu Bapa

Biasa kita dengar pengambilan lemak tu sesuatu yang tak baik / tak sihat kan?

Tapi tahukah anda... Bukan semua lemak tu sesuatu yang buruk. Kita juga perlukan lemak untuk tampungkeperluan nutrisi seharian kita. Tapi lemak yang baik lah.

Salah satu lemak baik untuk tubuh badan kita adalah ASID LEMAK OMEGA 3


APAKAH ASID LEMAK OMEGA 3 ??



Asid lemak Omega 3 ni merupakan salah satu asid lemak penting yang tak dapat dihasilkan sendiri oleh badan manusia dan haiwan.

Bagi manusia seperti kita, asid lemak penting merangkumi Omega-3, Omega-6, dan asid lemak politaktepu (PUFA).

Memandangkan Omega-3 tidak boleh dihasilkan daripada nadan kita sendiri, kita perlu mengambilnya daripada makanan harian dan supplemen semulajadi.

Omega-3 terdiri daripada EPA dan DHA.

Setiap hidangan Omegaguard mengandungi kepekatan 999mg Omega-3 (546mg EPA dan 360mg DHA) yang penting untuk perkembangan dan fungsi normal tubuh

SHAKLEE OMEGAGUARD™ membekalkan spektrum lengkap tujuh jenis asid lemak perlu Omega-3 tulen, yang biasanya ditemui secara semulajadi dalam ikan kecil di habitat lautan dalam bersuhu sejuk. 

Perlu ke ambil Omega-3 setiap hari? 

Berapa banyak Omega-3 yang badan kita perlukan?


Ya. Ianya sangat penting! Ia turut bergantung kepada tahap kesihatan individu. Bagi individu normal yang sihat, saranan pengambilan harian untuk Omega-3 adalah kira-kira 1,000-2,000 mg minyak ikan sehari. Manakala bagi golongan lain adalah seperti berikut:

Dos MINIMUM pengambilan Omega-3 harian, saranan daripada ISSFAL

Omega-3 Ni Penting Untuk Apa? 

Masalah Kesihatan Apa Yang Boleh Dibantu?


1. Omega-3 Untuk Kesihatan Jantung



2.
Omega-3 Untuk Kesihatan Otak


Omega-3 terbukti membantu dalam menyokong fungsi otak yang sihat. Ia membantu memperbaiki fungsi kognitif dan perasaan.

Selain itu, Omega-3 juga dapat meningkatkan ingatan, pembelajaran, dan perhatian. Ia sangat membantu para pelajar dalam pembelajaran mereka setiap hari.

Bagi golongan warga emas pula, omega-3 dapat melambatkan kemerosotan mental yang berkaitan dengan penuaan seperti alzheimer.





3. Omega-3 Untuk Kesihatan Sendi


EPA dan DHA befungsi untuk mengurangkan keradangan dengan mengurangkan pengeluaran enzim yang menghakis rawan dan menyebabkan sakit sendi.

πŸƒπŸ»‍ Mengekalkan ketumpatan mineral tulang.

πŸƒπŸ»‍ Menggalakkan pergerakan sendi, fleksibiliti, mengurangkan kekejangan, bengkak dan kesakitan.

πŸƒπŸ»‍ Mengurangkan keradangan - menyekat keradangan dan kemusnahan sendi yang mana kerap berlaku dalam artritis.

πŸƒπŸ»‍ Bertindak sebagai pelincir untuk membolehkan sendi- sendi yang berkeriut serta sakit bergerak dengan lancar.


Reference:
* Lopez HL. Nutritional interventions to prevent and treat osteoarthritis. Part I: focus on fatty acids and macronutrients. PM R. 2012 May;4(5 Suppl):S145-54.
* Miles EA, Calder PC. Infuence of marine n-3 polyunsaturated fatty acids on immune function and a systematic review of their effects on clinical outcomes in rheumatoid arthritis. Br J Nutr. 2012 Jun;107 Suppl 2:S171-84.


4. Omega-3 Untuk Kesihatan Ibu Hamil, Menyusu dan Bayi


Asid lemak Omega-3 sangat penting dari tempoh kehamilan sehingga peringkat penyusuan susu ibu.

Omega-3 dapat menyokong:-

πŸ‘ΆπŸ» Perkembangan otak dan fungsi imun.

πŸ‘ΆπŸ» Kesihatan ibu dan emosi yang stabil selepas bersalin.

πŸ‘ΆπŸ» Perkembangan otak, mata dan sistem saraf janin.

πŸ‘ΆπŸ» DHA merupakan komponen utama retina. Ia sangat penting untuk perkembangan penglihatan yang sihat bagi bayi.

πŸ‘ΆπŸ» DHA juga penting untuk perkembangan optimum otak sebelum kelahiran dan semasa peringkat awal pembesaran kanak-kanak.

πŸ‘ΆπŸ» Menyokong tempoh kehamilan yang normal dan berat kelahiran bayi yang sihat.

πŸ‘ΆπŸ» Boleh mengurangkan risiko alahan pada bayi.


Reference:

* Dunstan JA1, Simmer K, Dixon G, Prescott SL.Cognitive assessment of children at age 2(1/2) years after maternal fish oil supplementation in pregnancy: a randomized control trial Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2008 Jan;93(1):F45-50.
* Rogers LK, Valentine CJ, Keim SA. DHA supplementation: current implications in pregnancy and childhood. Pharmacol Res. 2013 Apr;70(1):13-9.
* Krauss-Etschmann, Hartl D, Rzehak P, Heinrich J, Shadid R, Del Carmen RamΓ­rez-Tortosa M, Campoy C, Pardillo S, Schendel DJ, Decsi T, Demmelmair H, Koletzko BV. Decreased cord blood IL-4, IL-13, and CCR4 and increased TGF-beta levels after fish oil supplementation of pregnant women.

5.
Omega-3 Untuk Kesihatan Kulit

Seperti yang saya pernah kongsikan sebelum ni di ECZEMA - ATOPIC DERMATITIS: ELAK & RAWAT CARA SEMULAJADI, Omega-3 merupakan komponen yang sangat penting untuk kesihatan kulit lebih-lebih lagi bagi mereka yang menghidap asthma dan eczema.

Selain daripada itu, Omega-3 yang terdapat di dalam Omega Guard membantu mengurangkan kekeringan kulit, seterusnya mengurangkan keradangan yang boleh menyebabkan jerawat.

6.
Omega-3 Untuk Kesihatan Sistem Imun

Omega-3 di dalam Omega Guard membantu meningkatkan fungsi sel-B, juga meningkatkan kesihatan imun dalam pelbagai aspek.

7.
Omega-3 Untuk Kesihatan Sperma


Omega-3 memainkan peranan yang sangat penting dalam badan sebagai komponen fosfolipid yang membentuk struktur membran sel termasuklah sel sperma.

Setelah kita lihat betapa banyaknya khasiat dan manfaat yang dapat dibekalkan oleh Omega-3 yang terkandung di dalam Omega Guard ni, ia sememangnya sangat sesuai dan bermanfaat kepada semua golongan dan peringkat umur, bermula dari bayi yang masih di dalam kandungan, bayi setelah lahir, membesar menjadi kanak-kanak dan remaja, seterusnya golongan dewasa, suami isteri dan warga emas, iaitu ibu ayah kita.


Jadi, macam mana nak dapatkan SUMBER OMEGA-3 YANG TERBAIK?



Sumber Omega-3 yang terbaik adalah daripada IKAN!

Tapi cukup ke pengambilan ikan dalam pemakanan kita setiap hari? Rasanya tak setiap hari pun kita makan ikan kan? Itu pun adakah ikan yang kita makan, cukup untuk menampung keperluan Omega-3 kita setiap hari?

Apatah lagi dengan pengambilan ikan yang sangat banyak, terutamanya ikan bersaiz besar seperti salmon contohnya, kita lebih terdedah dengan risiko pencemaran ikan yang mengandungi merkuri, plumbum, serta bahan cemar lain yang berbahaya.


Jom baca 4 TIPS PILIH MINYAK IKAN OMEGA-3 TERBAIK!


Affni Shahida
Certified Mini Nutritionist

Nak dapatkan semua produk Shaklee pada HARGA TERENDAH?
Jom daftar sebagai AHLI SHAKLEE yang sah. Lebih JIMAT, lebih UNTUNG!

Dapatkan juga discount voucher RM60* dengan pembelian Omega Guard 
sehingga 31 Ogos 2017! (*T&C Apply)

MENCARI SUPPLEMENT UNTUK KESIHATAN DIRI & KELUARGA TERSAYANG?
Ingin mencuba alternatif semulajadi untuk kesihatan berpanjangan?

FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a Comment