Tips Kekal Sihat Bertenaga Untuk Jemaah Haji Dan Umrah

Perkongsian daripada Puan Hjh Kam Maria tentang pengalamannya menunaikan haji dan umrah sangat membuka mata tentang betapa pentingnya keperluan nutrisi setiap hari.

Walaupun saya pernah dan berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Haramain untuk menunaikan ibadah Umrah, tapi tidak saya sangka ibadah Haji berganda-ganda lagi cabarannya. Lebih-lebih lagi kudrat dan tenaga yang diperlukan sangat banyak!

Mengikut pengalaman beliau, 3 kali ke bumi Haramain (2 kali umrah, 1 kali haji & umrah) memberikan pengalaman yang berbeza-beza. Pengalaman dari aspek kesihatan yang betul-betul mencabar. Dengan ribuan malah mungkin jutaan manusia yang ada waktu itu dari seluruh pelusuk dunia yang ingin mengerjakan Haji dan Umrah memungkinkan kita terdedah kepada pelbagai jenis virus dan penyakit. Allahuakhbar..

BERDASARKAN PENGALAMAN PUAN HJH KAM MARIA

2010 - Umrah pertama (Langsung tak consume suplement)

2011 - Haji (Consume supplement brand X)

2014 - Umrah (Sedang pregnant 3 bulan & consume supplement SHAKLEE sepenuhnya)

GAMBARAN BAGAIMANA KEADAAN UMRAH DAH HAJI DI TANAH SUCI


Apa yang akan kita hadapi ketika umrah dan haji?

Ini gambaran ringkas perjalanan Haji

Sewaktu Umrah, kita hanya menetap di Mekah sahaja.


Tetapi, dalam ibadah Haji, ada perjalanan jauh yang kita kena buat, dari Mekah - Arafah - Muzdalifah - Mina - Mekah.

Cuba kita RENUNG & FIKIR!

🕋 Jarak untuk TAWAF keliling Ka'abah 7 pusingan sejauh 500m - 1.0km x 7 Pusingan = 7km.

🕋 Jarak SAIE dari Safa ke Marwah 450m+- (ada yang kata 405m, ada yang kata 415m). 450m x 7 pusingan = 3.15km.

🕋 Jarak ke JAMRAH melalui terowong & jalan sepanjang 3.5KM+-.
(Jika kena duduk di Mu'assir (Mina 2), dalam 5km -7km ke kawasan Jamrah. Pergi balik dah 10km)

🕋 Jarak antara JAMRAH KE JAMRAH. Ada 3 jamrah kesemuanya.

🕋 Jarak antara Jamrah Ula ~> Jamrah Wusta 247m+-.

🕋 Jarak antara Jamrah Wusta ~> Qubra 200m+-

🕋 10 hb melontar di Jamrah Kubra (jamrah paling jauh, perlu melalui jamrah ula dan wusta dahulu). 11hb, 12hb, 13hb kena melontar di ketiga-tiga jamrah.

🕋 Jarak dari khemah - jamrah 10km x 4 hari di Mina = 40km

🕋 Jarak dalam kawasan Jamrah Ula + Wusta + Qubra = 447m x 4 hari = 1.78km

MasyaAllah.. Bila kira-kira, JARAK UNTUK MENDAPAT:

HAJI = 51.93KM+-

UMRAH = 10.15KM+-

Semua jarak di atas tidak termasuk ke tandas, urusan makan minum, ulang alik hotel dan masjid, Mudzalifah, Arafah dan lain-lain lagi.

Jom kita usaha untuk menunaikan ibadah Haji PADA USIA MUDA!

CABARAN KESIHATAN DAN SISTEM IMUN SEWAKTU IBADAH HAJI & UMRAH


Cuba bayangkan, kita perlu menjalankan semua ibadah ini dalam keadaan yang sangat sesak dengan jutaan orang dari seluruh dunia. Macam-macam virus penyakit boleh berkumpul kat sini.

Cuba bayangkan, kalau sistem imun kita lemah, badan kita tak mampu melawan virus yang datang menyerang, dan jika kita terpaksa menjalani ibadah haji dalam keadaan kurang sihat?

Nauzubillah. Minta Allah jauhkan.

Kalau di Malaysia pun kita jenis yang kurang bersenam, kerap demam batuk selsema, dan tiba-tiba kita pergi menunaikan haji, dengan cuaca sangat berbeza, badan kita akan mengalami "kejutan".

Menurut Puan Hjh Kam Maria lagi, inilah puncanya Klinik Tabung Haji di sana SENTIASA PENUH dan tempoh menunggu berjam-jam. Orang terlalu ramai. Ramai sangat yang uzur ketika berada di sana.

Demam, batuk, selsema, pening, sakit kepala, sakit lutut, sakit kaki dan macam macam lagi memang perkara biasa, terutama golongan warga emas.

"Masalah kesihatan memang boleh menjejaskan ibadah kita di sana tau" 
- Puan Hjh Kam Maria

BAGAIMANA KESIHATAN MENJEJASKAN IBADAH HAJI & UMRAH?


Antara yang sering berlaku adalah, kita mungkin terlepas menunaikan solat berjemaah di Masjidil Haram, di mana pahala solat berjemaah adalah beratus ribu kali ganda berbanding solat di tempat lain.

Ini belum dicampur dengan pahala dan rahmat yang Allah berikan kepada mereka yang bertawaf sunat mengelilingi Kaabah atau hanya melihat Kaabah saja setiap hari pun, dah dapat pahala yang besar!

Kalau kita tak sihat, macam mana kita nak berjalan jauh dari hotel ke Kaabah setiap hari?

Bila tak sihat, maka kita terpaksa lah 'tersadai' saja di hotel, atau lebih teruk, tersadai di hospital sepanjang masa.


Alangkah sayangnya jika ini berlaku pada diri kita atau ibu bapa kita.

Seumur hidup, mungkin ini  KALI PERTAMA dan mungkin KALI TERAKHIR kita menunaikan ibadah haji.

Jadi, pastikan kita berusaha tingkatkan kesihatan agar dapat melakukan yang terbaik ketika di sana nanti.


So anda dah dapat gambaran CABARAN FIZIKAL semasa menunaikan Umrah & Haji kan?

Sekarang saya nak kongsikan dengan anda, pengalaman Puan Hajah Maria sendiri, sepanjang 3 kali ke Tanah Suci.


2010 - UMRAH PERTAMA (Langsung tak consume supplement)





2011 - IBADAH HAJI (Consume supplement brand X)

 



 

2014 - UMRAH (Sedang pregnant 3 bulan & consume supplement SHAKLEE sepenuhnya)

 


 

SUPPLEMENT UNTUK JEMAAH UMRAH DAN HAJI

 
Terdapat banyak supplement yang sangat sesuai untuk diambil oleh jemaah haji dan umrah. Ia bergantung kepada keperluan individu berdasarkan tahap kesihatan masing-masing disamping budget yang diperuntukan.

Tapi yang paling asas yang biasa dicadangkan adalah:

Set Vitamin Asas Shaklee Untuk Jemaah Haji & Umrah

1. VITALEA MULTIVITAMIN
Multivitamin untuk kesihatan & kecergasan menyeluruh sepanjang di Tanah Suci. 
(Klik SINI untuk info lebih lanjut)
 
2. VITAMIN C
Menguatkan sistem imunisasi badan untuk mengelakkan penyakit.
 
3. OSTEMATRIX (Calcium & Magnesium)
Menguatkan tulang, mengelak kekejangan kaki akibat berjalan jauh semasa menjalankan ibadah fizikal.

(Klik SINI untuk info lebih lanjut)
  
4.  GARLIC COMPLEX
Antibiotik semulajadi mengelak jangkitan kuman seperti sakit tekak, batuk & selsema yang sering dialami para jemaah.

Namun, jika ada keperluan dan budget, boleh tambah vitamin ni juga. 

Set Vitamin Premium Shaklee Untuk Jemaah Haji & Umrah

5. NUTRIFERON
Immune system booster untuk mengelakkan jangkitan penyakit. 

6. PERFORMANCE DRINK  
Minuman elektrolit yang memberi tenaga dan mengelakkan dehidrasi terutama semasa cuaca panas di Tanah Suci. Boleh bancuh dengan air zam-zam dalam botol dan minum sepanjang masa.

7. VIVIX

Antioksidan, antibiotic semulajadi untuk kesihatan keseluruhan.

Satu lagi keperluan asas di Tanah Suci disamping sokongan daripada supplements dan vitamin adalah, krim luaran yang bertindak sebagai pelembap kulit. Tidak kira musim apa pun kita ke Tanah Suci, sejuk atau panas, cuacanya tetap kering.

Jadi, saya sangat sarankan para jemaah tetamu Allah bawa bekalan Herbal Blend Cream.


HERBAL BLEND CREAM boleh disapu pada kulit seluruh anggota badan kita, iaitu di bibir, muka, tangan, siku, lutut, tapak kaki untuk elakkan kering dan merekah.  Apa yang saya perhatikan, kulit kaki bagi lelaki lagi mudah merekah apabila disana. Ini mungkin kerana kaki bagi kaum lelaki lebih terdedah kepada persekitaran berbanding wanita (sebab pakai stokin). Juga selepas bercukur kepala (bagi lelaki), boleh sapukan herbal blend cream untuk elakkan gatal di kepala.

Jangan risau, Herbal blend cream ni takde bau wangian, so selamat dan sah digunakan sepanjang berihram.

Jom hadiahkan supplement Shaklee untuk ibu ayah atau ahli keluarga anda yang akan menunaikan Haji dan Umrah. InsyaAllah bila mereka dapat kesihatan yang baik dengan asbab Shaklee, kita juga akan dapat pahalanya. Aamiin.

Kalau anda berminat nak dapatkan Set Vitamin untuk Jemaah Umrah dan Haji, boleh Whatsapp AFFNI di 012-2207966

InsyaAllah konsultasi terbaik mengikut tahap kesihatan jemaah dan cara makan yang betul untuk semua customer Mamacilik.com tersayang. ^_^


Affni Shahida
Certified Mini Nutritionist
"Mencegah Lebih Baik Dari Mengubati"


MENCARI SUPPLEMENT UNTUK KESIHATAN DIRI & KELUARGA TERSAYANG?
Ingin mencuba alternatif semulajadi untuk kesihatan berpanjangan?

FREE CONSULTATION,
AFFORDABLE PRICE, 
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


Sila 'Share' jika anda rasa entri ini bermanfaat

No comments :

Post a comment